Monday, January 10, 2022

Evelyn Hugos syv ægtemænd - Taylor Jenkins Reid
















  • Engelsk
  • 8.-10. januar
  • 400 sider
  • Originaltitel: The Seven Husbands of Evelyn Hugo 

Jeg tøvede længe inden jeg købte denne - forsiden virkede alt for poppet og mainstream; men den blev jo alligevel ved med at poppe op alle vegne. Og det fortrød jeg ikke - absolut en helt igennem fantastisk historie!

Monique Grant er en ung journalist, som arbejder hårdt for at få sin egne artikler og eget navn i presseverdenen. Men hun må stadig nøjes med de mindre prestigefyldte jobs, og derfor undrer det hende, da hun bliver valgt til at interviewe den berømte skuespillerinde Evelyn Hugo.

Evelyn Hugo er et ikon - men holder sig langt fra rampelyset; men nu vil hun sælge sine gallakjoler til fordel for velgørenhed; pudsigt nok brystkræft - og av, hvor gør det ondt nu at læse bare det ord. Evelyn har helt specifikt udbedt sig Monique til at komme, og det viser sig, at hun vil give hende muligheden for at skrive hendes memoirer. Men - hun må ikke udgive dem før Evelyn er død; og kan så til gengæld tage hele fortjenesten fra bogen til sig selv.

Evelyn Hugo er primært kendt for sine mange ægteskaber - syv ægtemænd og skilsmisser; rygter, der har svirret i årevis om hvorfor de gik galt. Utroskab, jalousi og mange andre ting - man kommer jo uvilkårligt til at tænke på Elizabeth Taylor.

Bogen er opbygget i dele for hver ægteskab; og jeg havde virkelig mine fordomme om, hvad det skulle ende med. Men de blev hurtigt gjort til skamme - for der var nemlig en helt anden og vigtig årsag til, at Evelyn aldrig kunne leve det liv hun allerhelst ville.

Historien foregår i de store Hollywood-dage op igennem 1940'erne og 1950'erne - hvor jeg er sikker på, at der var skinægteskaber for at holde PR-maskinen kørende. Men også langt senere, da man skulle skjule sin seksuelle identitet - i 1980'ernes AIDS-kontekst måtte mandlige homoseksuelle for alt i verden skjule deres liv for fanskaren. Heldigvis er vi ikke der længere - men historien her beskriver på den ene side bagsiden af medaljen ved dette liv; men også en virkelig smuk kærlighedshistorie mellem to mennesker.

Det er svært at skrive mere detaljeret om plottet; det vil fjerne al spænding - men jeg kan kun anbefale den på det varmeste.

No comments: