Monday, December 20, 2021

Notes from a Small Island - Bill Bryson



 













  • Engelsk
  • 15.-20. december
  • 384 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

I forbindelse med min sygdom, operation og hele denne vanvittige situation fik jeg mange dejlige opmuntrende gaver fra kolleger og venner. Der var rigtig meget chokolade - men heldigvis fik jeg også nogle bøger. Denne fra en engelsk kollega med hvem, jeg altid har mange underholdende samtaler om netop kulturforskelle og hvordan det påvirker vores person.

Bill Bryson er en kendt rejseforfatter; han er amerikaner af fødsel, men flyttede til England i 1970'erne - først bare for at se det, så fandt han et job - og endelig mødte han sin kone der.

I 1995 ville de flytte tilbage til USA, men inden ville Bill på en afskedsturné i England - og det kom der denne bog ud af, som senere blev til en tv-serie.

Det starter, hvor det hele startede - ved færgelejet i Calais, hvor han krydsede over. Calais i 1990'erne er noget anderlede - og i dag ville det være endnu mere skelsættende med junglen af indvandrerlejre, der nu kendetegner området. Og det er jo nok lidt problemet med bogen - i hvert skal man konstant holde sig for øje, at den er mere end 25 år gammel.

Det er jo ikke bogens skyld - men læserens; dog skal man forholde sig til en sammenligning mellem 1975 og 1995 - og man kan jo ikke lade være med at tilføje nutiden til denne ligning.

Jeg er absolut ikke særlig kendt i England; det begrænser sig til et par få besøg i London og det er også mange år siden. Så det er både svært at relatere til de steder han beskriver - men også interessant fordi jeg næppe selv vil besøge dem. Det er humoren, som virker mere britisk end amerikansk - men Bryson observerer dog sit nye fædreland med et glimt i øjet,

Det er ikke den bedste rejsebog, jeg har læst - ganske enkelt fordi den nok er forældet nu; men der var stadig perler af kulturforskelle, som man kan nikke genkendende til - og grine af.

No comments: