Tuesday, September 8, 2020

The Emperor's Babe - Bernardine Evaristo



























  • Engelsk
  • 7.-8. september
  • 272 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg har fået en ny darling! Jeg har simpelthen bestilt alt jeg kunne af Evaristo efter min opdagelse sidste år; og så hendes nyudgivelse fra i år.

Da jeg modtog bogen med posten, blev jeg dog lidt betænkelig ved, om jeg ville kunne lide formatet - det er meget specielt; men mere om det senere!

Så nu er jeg tilbage i 2001, da hun udgav sin anden roman. Allerede der var hendes inspiration tydelig; Evaristo er opvokset i England med en engelsk mor, og en nigeriansk far - og den afrikanske kultur er det gennemgående træk i hendes litteratur. Men det er feminismen sandelig også! 

Her er vi tilbage i år 200 ca.; og Zuleika er ung pige af nubisk afstamning; Evaristo havde gennem research fundet ud af, at de første afrikanere faktisk var i England allerede under Romerne - og ikke som måske vanligt antaget ankommet i det 16. århundrede som kuriosa for de kongelige. 

Zuleikas forældre er flygtet fra Nubien, som i dag er i Sudan, til England grundet fattigdom og sult. Her begynder de at få det nogenlunde godt økonomisk; Zuleikas liv overstråles dog totalt, da der kommer en lillebror til. Så hun bruger sin tid på at ture byen rundt med sin veninde Alba og lave narrestreger.

Det er under en sådan udflugt, at den rige statsmand Felix ser hende, og blot 11 år gammel bliver hun gift væk. Felix er romer, men opholder sig i London nogle måneder om året - når han ikke er hjemme, er hun låst inde i huset. Men så nemt lader hun sig ikke kue!

Sammen med Alba besøger hun stadig byens lumske steder - som fx baren, hvor drag queen Venus the Penis huserer; og sammen drømmer de tre om den store kærlighed. Den finder Zuleika da kejseren Septimius Severus kommer til London for at føre krig mod skotterne.

Det ender med stor kærlighed - og stort drama!

Men.... og det er det meget specielle ved romanen; det hele er skrevet i prosa. Ikke på vers; men i strofer af knækprosa og opbygget mere som et græsk værk end en traditionel roman.
Det skræmte mig en anelse; men da jeg først havde læst et par sider, flød det glimrende.

Det er ganske enkelt genialt; en blanding af gammel romersk iblandet moderne London street talk - som når romerne sender festinvitationer til byens VIP. Og tilstedeværelsen af drag queen er jo også plausibel - de havde det festligt i de dage!

Men det er jo også en tragisk fremstilling af kvindens kår på den tid; bortgiftet som 11-årig, og holdt som fange i eget hus - og så udstødt for at dø på gaden. Der rører Evaristo lige i kernen af kvindens rettigheder; og for så vidt også den afrikanske kvindes, da Zuleika jo fascinerer både Felix og Septimius på grund af sin eksotisme.

Hendes temaer startede således allerede i starten af forfatterskabet; men hver historie er forskellig og bliver fortalt på så opfindsomme og nytænkende måder. Mere af det!

No comments: