- Fransk
- 25.-30. juli
- 438 sider
- Dansk titel: Ikke oversat
Hvad der startede med en roman har nu udviklet sig til et reelt kærlighedsforhold til Kessels mange non-fiktive bøger. Det er nu den femte i rækken - og der er heldigvis en del mere at tage af.
Mermoz er måske ikke så kendt i Danmark - men i fransk kulturarv er han fuldt på linje med Saint-Exupéry, som dog i Danmark er kendt for sin historie om den lille prins. Men han var nok heller ikke så kendt for det, som var deres begges beskæftigelse - nemlig piloter. Fra dengang hvor det at flyve et fly var nyt og spændende, og hvor overlevelsesprocenten ikke var vanvittig høj. Ikke hvis man var blandt de første pionerer, som brændte for det og forsøgte at finde veje at overkomme nye forhindringer.
Mermoz kom i hæren som 19-årig, hvor han egentlig ikke rigtig vidste, hvad han ville med sit liv efter en kaotisk barndom hos bedsteforældre og i flere år adskilt fra sin mor. Men da han første gang fløj, fik han en åbenbaring af de helt store - og flyvning blev det eneste vigtige og rigtige i hans liv.
Efter sin militærtjeneste var han med til at starte som pilot i det franske Aéropostale, hvis ambition var at skaffe posten frem med fly - hurtigere end med datidens skibe eller tog. Opstarten blev mellem Frankrig og Spanien - men allerede da Mermoz kom til i 1925 blev han flyttet til Afrika, hvor han fløj Casablanca-Dakar-ruten. Det var bestemt ikke uden risici - fly gik nemt i stykker, og skulle man lande midt i ørkenen, blev man taget til fange af de indfødte stammer, som fandt en glimrende indtjeningsmulighed i løsepenge.
Men den helt store udfordring var ruten over Atlanterhavet - som Lindbergh passerede i 1927 - men med brevposten om bord. Mermoz flytter til Sydamerika i 1927, hvor han ene mand bygger hele firmaet op med forbindelser fra Natal til Buenos Aires. Men herfra er der ingen anden mulighed end båden til Europa.
Mermoz levede og åndede for flyvningen; han var et naturtalent men havde også mange ulykker - ikke mindst den der dengang blev kendt som Miraklet i Andes-bjergene. Den titel er senere overgået til de uruguyanske sportsfolk, der i 1972 måtte spise hinanden for at overleve. Men Mermoz forulykkede der i 1929 - bjergene er 7.000 meter høje, men ingen fly kunne på den tid flyve så højt - så det var en kamp om at finde et hul i bjergvæggen, man kunne passere. Denne gang gik det ikke, og de to mænd måtte reparere flyet i 4.000 meters højde i minus 25 graders kulde - uden mad og uden tøj. Men de vender tilbage - og nu er Mermoz for alvor en helt over hele verden.
Den gik ikke i længden. I 1936 forsvinder han over Atlanterhavet, og bliver aldrig fundet.
Kessel var en personlig ven af Mermoz; det gør det måske sværere at skrive en nøgtern biografi - og Kessel indrømmer selv steder, at han er i tvivl om han overskrider en grænse. Til gengæld kender han sit emne, og det er en biografi fuld af smukke historier og med respekt og kærlighed til sin ven.
Bogen er skrevet i 1937 - blot et år efter Mermoz' død; og det er jo en helt anden verden. Når han skriver om Aéropostales finansielle problemer, som ville kunne løses ved at samarbejde med fx Tyskland, er det jo interessant, at alt dette skete inden krigen overhovedet var i nogens tanker. En uskyldig verden, hvor mænd stadig udforskede i leg.
Samtidig fandt jeg den fascinerende på grund af linket til mit eget arbejde - en branche, hvor det bare gælder om at få tingene frem til tiden. Disse piloter gjorde forarbejdet til den industri det er blevet til idag.
Og endelig så mindede det mig om mit besøg på Aéropostales hovedkvarter i Saint-Louis i det nordlige Senegal lige ved grænsen til Mauretanien. I dag er det et fint hotel - men for 80 år siden, var det her Saint-Exupéry, Mermoz og de andre pionerer fejrede, at de endnu engang var landet sikkert efter en farefuld flyvetur. I Senegal er han også en helt - ligesom i Frankrig; og hans biografi var fantastisk fra ende til anden.
No comments:
Post a Comment