Saturday, January 5, 2013

100 grønne løsninger - Erik Hoppe
























  • Dansk
  • 5. januar
  • 279 sider
  • Ikke færdiglæst!

Jeg havde set denne miljøløsningsbog omtalt et sted, og derfor ønsket mig den i julegave - så glæden i morges var stor, da jeg skulle læse den. Den stoppede meget meget hurtigt! Magen til BRAS har jeg aldrig set - og det er pinligt, at netop miljøet har måttet lægge træer til papir til dette.

Billederne i bogen er ualmindeligt flotte - men billeder gør desværre ikke alt. Jeg kan ikke gennemskue om teksten er oversat med Google Translate eller blot skrevet af analfabeter? Men ikke nok med det, så er tegnsætning, afstande mellem ord - eller mellem tekst og parenteser - sat op som af et 5-årigt barn! Har der ikke været læst korrektur på dette?

Jeg gav op efter ca. 35 sider. Det var for uhyrligt og et angreb på mit intellekt at være vidne til. Nedenstående lille collage giver blot et lille overblik over groteske sprog- eller lay-outfejl på de første sider. Jeg har slet ikke nerver til at se, om det fortsætter i samme stil. Der er endda ord, som slet ikke findes på dansk ... lærtiing???? Jeg kan slet ikke gennemskue, hvad der skulle have stået!



Måske skulle jeg have tjekket deres hjemmeside bedre inden jeg ønskede mig bogen; for allerede der starter overgrebet på det danske sprog. Hvis man læser introduktionen under OM OS på denne side, kan man se, at der er noget helt galt.

Nu vil jeg blot skrive til dem for at vide, hvordan jeg kan få mine penge retur for det makværk - og skarpt anbefale alle IKKE at give penge for dette!

2 comments:

Donald said...

Det er nærmest uhyggeligt at man kan gå på markedet med sådan en bog. Jeg kan godt forstå at du var interesseret og tænkte at den måtte være værd at læse.

Iøvrigt godt Nytår - jeg ønsker dig gode oplevelser og rejser og møde med mange rare mennesker i det kommende år.

Nille said...

Donald,

Først og fremmest et rigtigt godt nytår til dig også og tak for dine gode ønsker. Måtte dit blive et dejligt år!

Det er nemlig skræmmende, at nogle overhovedet vil bruge papir på den slags. Jeg har aldrig i mit lange liv set så ringe kvalitet - og det er umuligt at læse en bog i den kvalitet.

Man kan undres over, hvorfor det kan gå så grueligt galt faktisk.