Sunday, April 3, 2011

No Time For Goodbye - Linwood Barclay























Den første krimi, jeg har læst af denne canadiske forfatter - og som havde fået fantastisk kritik, så selvom krimier ikke er min favoritlitteratur havde jeg behov for at læse noget, der kunne holde mine tanker væk fra andre ting efter hjemkomsten.

Den 14-årige Cynthia er en aften i byen med en skummel fyr; faderen henter hende hjem under protester, og hun går døddrukken i seng. Næste morgen vågner hun, og de er alle væk - moderen, faderen, broderen. Et tomt hus. Ikke et brev og ikke en lyd i årevis, og Cynthia ved ikke om hun skal tro, at de er myrdede eller forsvundet af egen fri vilje. Hvorfor så ikke tage hende med?

25 år senere er Cynthia gift med Terry, og de har en otteårig datter, Grace; Cynthia har deltaget i et tv-program, som skulle forsøge endnu en gang at finde nye vidner eller spor - og pludselig begynder der at ske mystiske ting. Et telefonopkald, en mail, en gammel hat, der pludselig dukker op - Terry har i starten sin kone mistænkt for selv at iscenesætte det hele; enten for at få politiets opmærksomhed eller fordi hun er psykisk ustabil af presset igennem så mange år.

Til tider er der mindre passager, hvor en kvinde og en mand snakker i en telefon - de viser sig at være mor og søn; men er de Cynthias familie? Det giver selvfølgelig et yderligere aspekt og spænding, og i det store og hele er man også godt underholdt.

Tingene tager fart, da folk begynder at dø - men den rigtigt forklaring på mysteriet kommer sent i bogen (ellers er der jo ingen fidus i en krimi). Dog havde jeg gættet mig til den - ikke den sidste lille krølle; men i store træk var løsningen der. Det var ikke en dårlig krimi - men det er vist bare ikke lige min stil.

No comments: