Thursday, March 31, 2011

World Trade Center, 47e étage - Bruno Dellinger
























  • Fransk
  • 28.-30. marts
  • 192 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat heldigvis
Mit boglager holdt lige akkurat til den måned, jeg tilbragte i Afrika - men ikke nok til, at jeg havde læsestof til hjemturen. Der havde jeg behov for at kunne fordybe mig selv i andet end tankerne ved hjemkomsten til vores civilisation, som jeg frygtede. Men at finde bøger i en lille afrikansk landsby er stort set umuligt - den luksus har de ikke... at have tiden til at læse. Så jeg måtte tage det eneste en ven kunne tilbyde mig - en slidt udgave af en fransk forfatters oplevelser den 11. september. Det var selvfølgelig præcist så elendigt, som man kunne have forventet.

Bruno Dellinger er en fransk forretningsmand, som havde boet mange år i New York, og havde sit kontor i WTC på 47. etage. Han er netop ankommet til kontoret den tirsdag morgen, og ser flyet flyve ind i bygningen og mærker rystelserne; sammen med sine to ansatte forlader de derfor bygningen ad trapperne, og han kommer ud uden problemer inden det første tårn styrter sammen. Bogen fortæller om den dag; om hans reaktioner i tiderne efter, hvor han samtidig kæmper for at genopstarte sit firma - og hans angstanfald og tanker.

Dog - med fare for at lyde utroligt kynisk - synes jeg, at det er en noget tynd affære! Der var utroligt mange heldige og uheldige skæbner den dag - og der var utroligt mange som Dellinger, der kom roligt ud af WTC. Hvis de alle skulle skrive en bog ville vi blive oversvømmet af heltehistorier og historier om dårlig nattesøvn. Selvfølgelig sætter det sine spor - men der er intet i denne bog man ikke har læst på nettet eller set på TV; dvs. intet, der retfærdiggør en hel bog omend tynd. Det virker desværre som om, at Dellinger i kølvandet på franske mediers interview af ham, har set en mulighed for at tjene lette penge.

Den var utroligt irriterende og selvhøjtidelig synes jeg; og jeg havde svært ved at tage hans tårer seriøst, når han modtog utallige priser for at være en helt. Han handlede kun for sig selv og ud fra instinktet om overlevelse - og det er i sagens kerne en ganske tynd historie at skulle fortælle over næsten tohundrede sider. En temmelig pinefuld læsning!

No comments: