Saturday, March 12, 2011

Skt. Markus Nat - Helle Stangerup



Det var desværre umuligt at finde et billede af forsiden af denne bog - og det var måske heller ikke det mest opfindsomme valg til denne måneds Bogudfordring; men det var hvad jeg havde på lager, da jeg vidste, at jeg ville være i Afrika hele marts måned, og reolerne ikke bugner med ulæste danske forfattere hernede.

Ikke desto mindre har jeg altid godt kunnet lide Stangerups historiske romaner, som er velskrevede og historisk interessante.

Denne roman omhandler en interessant periode i dansk historie - nemlig overgangen fra katolicisme til luthersk religion omkring 1536. Man følger adelskvinden Ide Munk, som er gift med landets rigsråd, og er mor til to døtre Birgitte og Mette samt en datter, der dør i en ung alder. Den beskriver det daglige liv i Danmark på den tid men især hetzen mod dem, der stadig udøvede den katolske religion som Ide Munk.

Hun bliver enke i en ung alder, men ikke hverken yngre eller ældre end, at hun forestiller sig, at hun kan blive gift med Peder Oxe. Han var vel nok en af samtidens mere interessante personligheder, og han var ikke stemt for hende som hustru - men snarere hendes unge datter Mette. Denne var dog så ung, at moderen hurtigst muligt fik hende giftet væk, da hun anede uråd - og de bliver først gift i en for den tid sen alder, da Mette selv var blevet enke.

Jeg synes dog ikke, at denne historiske biografi var helt så velskrevet som andre af Stangerups bøger - den er tidligere end en biografi om fx Leonora Christine, hvis liv vi alle kender mere til end disse mere ukendte adelskvinder. Jeg savnede også en lille smule mere baggrund om selve religionskrisen, men der var stadig interessante detaljer om helt dagligdags ting fra perioden.




2 comments:

Maria Helleberg said...

Helle Stangerup har I K K E skrevet "Dronningeskolen".

Nille said...

Maria,

U N D S K Y L D :-)

Det er absolut min fejl - men det ændrer ikke ved, at jeg ikke var begejstret for hendes roman!

Tak for at minde mig om det!