Sunday, May 15, 2022

Trois - Valérie Perrin

 

  • Fransk
  • 9.-15. maj
  • 768 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg har virkelig ventet længe på denne paperback-udgave, og havde endda sat en påmindelse i min kalender, så jeg kunne bestille den lige så snart den udkom. Jeg slugte hendes to tidligere romaner, og den ene er heldigvis oversat til dansk nu - den kan jeg kun varmt anbefale!

Man bliver bestemt ikke skuffet med hendes tredje roman, selvom den måske ikke vil egne sig så godt til oversættelse. Det mente jeg muligvis også om Vand til blomster med alle citaterne af franske digtere og forfattere - og det er jo lykkedes. 

Historien fortælles af Virginie. Vi er i 2017 i en lille frank landsby, hvor man netop har trukket en bil op af søen. Inde i bilen finder man resterne af et lig. Men hvem er det?

Virginie siger, at ud af tre barndomsvenner - Nina, Etienne og Adrien - er det i dag kun Adrien, der taler til hende. Så man undrer sig i meget lang tid over, hvem denne Virginie er. For vi skal helt tilbage til 1986, hvor de tre venner mødes den første dag i skolegården til den franske mellemskole - der starter, når man er 10 år gammel. Fra det øjeblik blev de uadskillelige.

Historien skifter mellem julen 2017 og fortiden - til dels krnonologisk byggende op til at falde sammen med nutiden.

De tre venner er født i 1976 - lidt yngre end mig; men de sange, der følger deres teenageår er dem, jeg lyttede til, da jeg flyttede til Frankrig i 1987 - og der er også internationale kunstnere; så ikke helt umuligt for ikke-franske.

Jeg havde først en lille smule svært ved at komme i gang - men det skulle nok snarere min kemohjerne lige nu; da der kom hul, kunne jeg dårligt sove. Jeg ved ikke om jeg er dummere end gennemsnittet - men jeg var mere end 500 sider henne, før jeg pludselig forstod, hvem Virginie var. Og det er et genitalt plot.

Til gengæld er jeg noget frustreret over en manglende slutning for en af hovedpersonerne; der mangler jeg lidt viden. Det er svært at sige for meget uden at afsløre handlingen - men man kan håbe, at danske forlag nu får øjnene op og oversætter denne også. 

No comments: