Wednesday, January 22, 2020

Rules of Civility - Amor Towles




  • Engelsk
  • 13.-22. januar
  • 352 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Efter sol kommer regn... det må være mit læsemantra for tiden! Efter at have fordybet mig i Blixens liv, var jeg så fyldt med den historie, at den næste ikke kunne få ordentlig plads. Ikke, at den ikke fortjente det - siden jeg i 2018 læste En gentleman i Moskva ville jeg genlæse Rules of Civility på originalsproget.

En gentleman i Moskva var en af det års absolut største læseoplevelser, som kun varmt kan anbefales.

Jeg læste romanen på fransk lige efter den var udkommet; det var i 2012. 

Jeg læste den noget langsommere denne gang, og nød mangfoldigheden i det engelske sprog. Jeg kan nu se, hvor elendig den franske oversættelse var - endnu en grund til så vidt muligt altid kun at læse i originalsproget. Det er ren poesi med finurlige betragtninger i den Gatsby-stil, som hele historien jo en gennemsyret af.

Eve og Kateys eventyr, som jeg beskrev i min tidligere anmeldelse, gør sig langt bedre på engelsk - og man genfinder det fantastiske sprogbillede, som også gjorde En gentleman i Moskva til så stor en succes.

I denne udgave er tilmed den komplette liste af George Washingtons Rules of Civility, som gav navn til bogen. Han nedskrev dem som teenager, og af de 110 huskeregler er der en del, som jo er universelle i både tid og sted og stadig kan bruges til eftertænksomhed.

Især den sidste er måske essensen af romanens dilemma og morale:

Labour to keep alive in your Breast that Little Spark
of Celestial fire Called Conscience.


For Katey kæmper med den samvittighed, da hun år efter gennemgår, hvad der skete i det år - 1938 - da fire personers veje krydses, og det får konsekvenser for dem alle. 

Nu udkommer den muligvis på dansk efter den store succes med historien om greven på det russiske hotel - men læs den så afgjort på engelsk! Det er her, man får følelsen af at forsvinde ind i en tidslomme i New York i mellemkrigstiden. Ren nostalgi og livsvisdom.

No comments: