Wednesday, August 28, 2019

Le génie de la Bastille (Les Dames du Faubourg III) - Jean Diwo



























  • Fransk
  • 18.-28. august
  • 672 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Det var nok den længste og mentalt smerteligste læseoplevelse jeg længe har haft! Jeg har måttet opbyde alle min stædighed for at kæmpe mig igennem de 1.942 sider i august måned; og det kom til at tage stort set hele måneden. For sølle tre bøger!

Tredje og sidste bind i serien om nabolaget Faubourg Saint Antoine i Paris spænder fra ca. 1819 til 1925; mindre end første bind men langt mere end andet bind. Det er perioden med en masse uroligheder i Frankrig, hvor krige og smårevolutioner hærgede i 1830, 1848 og 1870 - 1848 udødeliggjort af Victor Hugo i De elendige; på et tidspunkt tænkte jeg, at Diwo må have haft nogle falske forhåbninger om at blive en ny Hugo - men det er utænkeligt.

Der er igen mange detaljer om møbler med udviklingen mod Art Nouveau og Art Déco - og maskinernes indtog i værkstederne. 

Der bliver plads til lidt mere dybde i personerne; man følger fire generationer her, og med så mange sider til hundrede år kan der komme mere dybde i dem end i første bind med trehundrede års spænd.
Men om Diwo så skal håndtere flere århundreder eller blot et par årtier, så er balladen stadig, at hans tidsregning er fuldkommen forfærdelig.

Det har været det største problem med alle tre bøger; i denne er der endog en gravid kvinde, og det kommende barn omtales ofte - men pludselig er der gået nogle år, og der er intet barn og ingen forklaring. Der er et stamtræ med årstal - men de stemmer overhovedet ikke overens med det, der skrives.

Jeg burde måske have givet op; men nu var de betalt! Desværre har jeg købt endnu en - selvstændig - roman af Diwo; men det er helt klart, at den IKKE bliver pakket i kufferten, når jeg om nogle dage rejser et par uger til Afrika for endelig at holde min sommerferie. Der skal læses noget underholdende, spændende og troværdigt nu.

No comments: