Saturday, August 10, 2019

Les Dames du Faubourg - Jean Diwo



























  • Fransk
  • 1.-10. august
  • 694 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg tager lidt af det tunge læsning inden sommerferien må man sige!

Jeg havde bestilt denne trilogi uden at bese den; og da den ankommer, opdager jeg, at første bind er skrevet med så bittesmå bogstaver, at jeg næsten opgav på forhånd. Det er jeg bare ikke god til!

Men jeg tænkte alligevel, at historien var interessant - og nu var de jo købt og betalt. Mine tidligere erfaringer med Jean Diwo strækker sig fra helt fantastisk til temmelig kedeligt.  Diwo startede som forfatter i en høj alder efter en lang karriere som journalist. Men da hans hustru døde, begyndte han at skrive denne trilogi om sit barndoms kvarter i Paris.

Diwo er født i Rue du Faubourg Saint-Antoine, som oprindeligt var et område udenfor Paris' bymure. Faubourg betyder iøvrigt uden for murene (eller borgen). Her lå der et stort kloster, som også kontrollerede jordene omkring i det feodale samfund.
I 1471, da vores historie starter, giver kongen Ludvig XL tilladelse til, at klostrets håndværkere kan arbejde udenfor laugene. Det giver dem principielt en økonomisk fordel, og området bliver kendt for at huse møbelsnedkere, som laver de fineste møbler i riget. 

I dag er området jo en del af Paris og ligger på kanten mellemd et 11. og 12. arrondissement; men det er stadig her man finder en masse møbelforretninger; det er en skøn historisk fornemmelse synes jeg.

Diwo har derfor sat sig for at fortælle Frankrigs og kvarterets historien gennem dets beboere; men man kan spørge sig selv, hvem der er den reelle hovedperson?

Første bind løber fra 1471 til 13. juli 1789 (!!), og følger en temmelig lang række personer nedstammet på kryds og tværs af de samme familier.  Bagerst i bogen har Diwo lavet en kronologisk oversigt med tre kolonner - Frankrig, kvarteret og personerne. Det er her, det går helt galt for mig - udover de bittesmå bogstaver!

For det passer overhovedet ikke sammen.

Jeg kan ikke abstrahere fra sådan en oversigt; jeg spilder en masse tid på at bladre frem og tilbage - og når jeg så opdager den første fejl, bruger jeg timer på at undersøge, bladre tilbage osv.

Der er flere problemer:
- Han blander fiktive og reelle personer. Somme tider måtte jeg ty til Wikipedia for at se, hvem der var hvad. Men hans tidslinie er forkert for de reelle personer - de fødes og dør lidt skævt af verdenshistorien.
- Tidsperspektivet er galt - en person kan være født i 1510 og være 30 år gammel i 1525; og så pludselig oldgammel og døende i 1550. Det var der desværre forfærdeligt meget af - hvor har korrekturlæserne været henne?
- Tidslinien ramler også i forhold til noterne. Diwo beskriver en hændelse - national eller privat - og i noterne bagerst står det et helt andet sted, hvilket igen fører tilbage til problemet ovenfor.

Det ødelægger meget af læseglæden for mig; ikke mindst bruger jeg enorme mængder tid på at finde rundt i rodet - hvilket jo er umuligt.

Men det var en god historie - dog er det svært at presse så mange personer over tre århundreder ind på så lidt plads. Der mangler dybde i nogle af personerne; men det giver et fantastisk billede af Paris' og Frankrigs udvikling. Men også udviklingen i møbler - fra de utilitære basale træmøbler til Versailles' tungt forgyldte kunstværker. I virkeligheden er det nok kvarteret og faget, der er de ægte hovedpersoner her. 

Der er to bind endnu - og jeg ved, at det nok bliver lidt langtrukkent... 

No comments: