Sunday, June 30, 2013

La vie des français au temps du Roi-Soleil - Larousse
























  • Fransk
  • 30. juni
  • 192 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Da jeg for nylig læste den franske krimi, der foregik under Ludvig XV og Ludvig XVI blev jeg noget intrigeret over hele opdagelsen af det Sorte Kabinet - det hemmelige politi. Så kom jeg i tanke om, at jeg da vist havde en bog om den periode, som i øvrigt aldrig var blevet læst. Den er heller ikke i sporvongsformat, da det er en stor tung affære på trods af de få sider. Så jeg hev den frem i dag og har nydt at lære en masse og genlæse eller genopfriske en masse anden viden.

Bogen er udgivet af det franske Larousse-forlag, som jo ellers er mest kendt for deres leksikon. Den er glimrende opdelt i 10 forskellige afsnit såsom Familien og traditioner; Fødevarer og bordskikke; Retssystemet; Religion og tro; Arbejde osv.

Hvert afsnit indledes med et lille citat fra perioden omkring Ludvig XIV fra en samtidig kilde - der er jo selvfølgelig Saint-Simon som en af de mest kendte; men også folkelige sange og andet. Den omhandler forskellige af de forskellige emner med smukke illustrationer også fra perioden.

Jeg lærte blandt andet, at man på den tid kaldte cognac og anden spirits tilberedt på samme façon for brandevin; udover at der er det franske vin i ordet, kom det faktisk fra hollandsk af det brændte vin - og vores danske ord ligeledes.

Det er selvfølgelig ikke en uudtømmelig kilde eller gennemgang - men interessant med små anekdoter og altid skønt at lære noget jo!

No comments: