Sunday, June 30, 2013

La manipulation ordinaire - Marie Andersen
























  • Fransk
  • Juni 
  • 303 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Man kunne fristes til at tro, at forfatteren er dansker - og det er hun muligvis uden, at jeg kan finde ud af det. Under alle omstændigheder er kun praktiserende psykolog i Bruxelles, og har skrevet en del bøger om psykologiske emner. Det er ikke per definition emner, der interesserer mig nok til, at jeg vil investere i bøger om det - det kan hurtigt blive lidt tungt og akademisk. Men en god ven lånte mig denne bog efter en del samtaler vi havde haft om diverse ting. Og uanset om man står i en situation, hvor den er aktuel - eller ej som det var mit tilfælde - så kan man altid lære noget om sig selv og sine omgivelser.

Bogen omhandler det temmelig svære emne om manipulation af andre mennesker. Det være sig i familie-, venne- eller arbejdsforhold.

Tit er det ikke bevidst og tit er man ikke klar over, at man underlægges denne manipulation eller måske selv udøver den. Manipulation lyder som et meget stærkt ord - men der er altid en stærkere person i en relation uanset dennes art. Der er altid kollegaen, der altid vil have ret - eller vennen, der udnytter, at en anden ven altid kommer, når der kaldes.

Bogen demonstrerer gennem forskellige eksempler, hvordan manipulation kan foregå i det små og stille og roligt tage sit tag i dig uden, at du overhovedet ser det komme.

Jeg læste den i små bidder, da det absolut ellers var blevet for meget lærebog for mig - men et kapitel om aftenen mens jeg læste andre bøger i juni var helt perfekt. Jeg lærte også en del - og fik øjnene op for de indlysende ting, som man ikke tænker over selvom man ved, at de findes omkring en.

No comments: