Tuesday, February 19, 2008

La ligne pourpre - Wolfram Fleischhauer


  • French
  • February 15-18
  • 497 pages
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg faldt for omslaget - uden overhovedet at have hørt om denne roman tidligere. Men hvem kender ikke maleriet????

Romanen er vel nærmere en slags 'docu-fiction'. Startende i nutiden med en professor i kunsthistorie, som altid har været fascineret af ovenstående maleri, som hænger på Louvre. Han mødes med en bekendt, som er kommet i besiddelse af en dokument - en form for usammenhængende roman - som skulle kaste lys over dette maleri's historie.

Historien bag er den sandfærdige historie om den legendariske franske konge - Henri IV - og hans elskerinde Gabrielle d'Estrees. Hun døde i påsken 1599 - blot få dage inden kongen havde planlagt at gifte sig med hende. Ifølge datidens teorier blev hun forgiftet, da det ikke passede ind i det store europæiske puslespil, at kongen valgte en hustru af så lav afstamning. Der var planer i Vatikanet om, at han skulle giftes med Marie af Medicis.... men deri var kongen ikke enig. Gabrielle døde sandsynligvis af graviditetskramper - men symptomerne på denne sygdom var så voldsomme, at de af samtiden blev tolket som, at hun var besat af djævlen.

Den 'ufærdige roman' er indsat i bogen, og ser hele denne historie fra forskellige vinkler: Den ukendte maler, som skulle have fået bestilling på et maleri - af Gabrielle selv for at tvinge kongen til giftermål eller af henders fjender for at få hende ud af billedet?? Der er korrespondance mellem Vatikanets spion i Paris; en læge, som deltog i en nyrestensoperation på kongen i efteråret 1598, osv.

Det interessante ved romanen er, at intet er opdigtet - det er historiske fakta præsenteret skønlitterært og lagt i munden på personen ganske vist. Men bakket op af eksisterende breve og med perfekte kildeangivelser. Forfatteren har desuden fundet kilder, som hidtil har været totalt ukendte - og han når meget langt i det mysterie, som man i 4 århundreder har undret sig over - blev hun dræbt eller døde hun naturligt? Det er absolut ikke en 'da Vinci-kode' - men en analyse af kunsthistorie, historie og samtiden - blot præsenteret i skønlitterær form.

Bogen har dog ingen interesse, hvis man ikke har en smule (godt) kendskab til perioden og de spændinger, der var mellem Spanien og Frankrig og Henri IV's helt personlige historie. Jeg er dybt fascineret af det 16.-17. århundrede og har utallige faglitterære bøger omhandlende det emne. Der optræder 8 malerier i romanen - alle efter samme skabelon... en kendt allegori præsenteret med enten en ukendt person eller i en 'kopiversion' med en kendt person, som man tillægger de gode egenskaber fra allegorien og hermed forsøger at bruge i en politisk sammenhæng.

Jeg har set 3 af de 8 malerier selv - Louvre, Montpellier og Uffizi - og man kan ikke andet end fascineres af de muligheder for fortolkning, som den periodes malerier giver os. Ofte er det slet ikke den person, som vi foranlediges til at tro - som det også er tilfældet for dette maleri. Det samme er i stor udstrækning gældende for Velazquez' malerier. Jeg var selvsagt fuldkommen opslugt af bogen - der blev skriblet mange noter til videre undersøgelse og inspiration... og helst havde jeg taget toget her til morgen for at hilse på de to damer i Paris!

Det mindede mig så også om, at jeg i et stykke tid har læst alt alt for få af de historiske bøger - og at der er et hul i min samling for spansk historie for den periode, som der bør rettes op på!

Desværre er bogen ikke oversat til dansk - den er oprindeligt på tysk og tilsyneladende kun oversat til fransk, da emnet er sværere tilgængeligt, hvis man ikke kender fransk historie kunne jeg forestille mig.

----------------------------------------------------------------

Ce matin ayant terminé ce livre hier soir, j'ai failli prendre le train pour me rendre à Paris saluer les deux dames.

Je ne sais combien des notes j'ai scribouillé en le lisant - pendant que je passais de la page en cours vers les pages des tableaux pour étudier en détail. Ce fût en effet le tableau de la couverture qui m'attirait vers ce livre en premier lieu. Evidemment comme beaucoup d'entre nous je l'ai vu... tout comme son 'jumeau' qui se trouve à Florence. J'ai aussi cru les titres du tableau qui nous font croire qu'il s'agit de Gabrielle d'Estrees et une de ses soeurs.

Là est un point important du livre - il serait effectivement très difficile de le lire et à en profiter pleinement sans bien connaitre l'histoire et les tensions de l'époque ainsi que la vie d'Henri IV. Gabrielle d'Estrees était la maitresse d'Henri IV et la mère de trois de ses enfants. Ce livre essaie d'élucider la question sur sa mort parvenue seulement quelques jours avant son mariage avec le Roi - un mariage qui déplaisait à beaucoup de personnes à la cour française tirée entre les catholiques et les protéstants, mais surtout aussi au Vatican.

Le livre présente d'abord le chercheur - l'auteur lui-même dans un autre personnage - qui trouve avec l'aide d'un ami le manuscrit d'un roman pas terminé qui traite du mystère de ce tableau ainsi que les autres lui ressemblant. Suit alors ce 'roman' qui est fondé sur des faits historiques et véridiques, mais qui le raconte de plusieurs points de vues et sous forme d'un roman. On y suit le jeune peintre qui aurait reçu la commande pour le tableau - de la part de Gabrielle pour l'aider à forcer le roi à l'épouser ou par les italiens pour s'en débarasser? On suit un médecin ayant participé à une opération sur le roi, l'espion italien du Pape à la cour de la France etc.

Il y a aussi une importante analyse de l'histoire de l'art - des symboles se trouvant dans ce tableau et les 7 autres qui sont traités dans le livre et qui se ressemble et dont certains montre la belle Gabrielle. Il y a un récul par rapport aux analyses de l'époque - et surtout les rumeurs selons lesquelles elle serait morte soit empoisonnée ou possedée par le diable. Le tout est fondé sur des recherches historiques - il n'est pas question d'un 'da Vinci code'! Loin de là...

L'auteur arrive à des conclusions que peu ou personne ait sans doute trouvé depuis que ce mystère fait couler l'encre des historiens - mais sans y déterminer une solution au mystère. Parce que justement il s'agit aussi des vraies personnes - et que nous ne saurons jamais que les récits de témoins - parfois manipulé dans leur récit de l'époque par des intérêts politiques ou autres. Peu de documents d'époque sont certainement entièrement honnêtes...

Le problème avec les livres comme celui-ci est qu'on a envie de se plonger dans tous les livres sur les personnages de l'histoire et partir passer une semaine enfermée à la Bibliothèque Nationale....

No comments: