Wednesday, May 31, 2023

In the Shadow of Queens - Alison Weir


 






















  • Engelsk
  • 26.-31. maj
  • 432 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Maj måned har været den sløjeste læsemåned længe; men til gengæld har jeg jo så været ude at rejse to gange.. Det sætter en naturlig stopper for læsningen, når der er så meget andet at nå - men der er jo heldigvis nogle flyture (og en masse forsinkelsestid rundt omkring).

Denne kom med på en tur til Amsterdam; og egnede sig egentligt fint til formålet.

Alison Weir har skrevet seks romaner om Henry VIII's seks hustruer og dronninger; dem læste jeg sidste forår og sommer, og nød dem virkelig. Denne roman indeholder historier, der er bygget op om de skes romaner men tænkt som tillægsmateriale. De anskues fra forskellige vinkler, som ikke ville have passet med romanformen, hvor den pågældende dronning var centrum.

Der er både historiske - set fra en hofdames synspunkt - men også moderne; og en blanding derimellem.

Det betyder selvfølgelig en vis mængde gentagelser; men Weir er tro mod sine romaner, og der er total overensstemmelse med både fakta og fiktion, hvilket jo er ret beundringsværdigt.

Alligevel havde jeg lidt svært ved at blive helt begejstret netop på grund af gentagelserne. Jeg synes ikke den bragte så meget nyt, som jeg havde ventet - måske en lidt for nem spin-off for lette penge?

No comments: