Thursday, March 21, 2013

In One Person - John Irving

























  • Engelsk
  • 15.-20. marts
  • 622 sider
  • Dansk titel: I en person

Den seneste John Irving var længe ventet med spænding; og den er selvfølgelig ikke helt ny men jeg ventede på den lille amerikanske paperback, som er mere håndterlig end de store bøger. Så jeg var noget utålmodig, da den endelig var der.

Jeg har altid været en svingende fan af Irving, nogle gange er det eminent og andrfe gange er det lidt mystisk- nogle mener, at hans forrige roman Indtil jeg finder dig ikke levede op til det sædvanlige Irving-niveau, men jeg kunne godt lide den. Jeg endte med at komme helt ind i hans univers igen med last night in twisted river og havde egentlig besluttet mig for at genlæse nogle af de gamle. Det nåede jeg så ikke - men de løber ingen vegne.

I den nyeste roman er vi igen tilbage i de sædvanlige Irving-temaer: Brydere, seksuelt afvigende personer, usædvanlige moderbindinger på godt og ondt, drengeskoler, forfattere... og jeg havde igen en anelse svært ved at komme godt ind i den.

Teenagedrengen Bill (Billy/William) har en far, der forsvandt ved hans fødsel, og vokser op med moderen, tanten og onklen, den spidsmundede bedstemoder og bedstefaderen, der er den lokale helt i skuespilforeningen, hvor han helst tager de kvindelige roller. Han er en såkaldt cross-dresser uden nogen dog anklager ham for at have andre tendenser. Så møder Billy Miss Frost - byens bibliotekar, og bliver håbløst forelsket samtidig med, at han er forelsket i Kitteredge; skolens bryderhelt. I begyndelsen er der dog en del gennemgange af teaterstykkerne med dybe fortolkninger af Ibsen og Shakespeare - jeg ville foretrække at læse Irvings roman og ikke Ibsen-citater!

Det er ikke en nem situation for den forvirrede teenager, der ikke kan finde sin seksuelle identitet, da han tiltrækkes af såvel kvinder som mænd. Men Miss Frost viser sig at være transseksuel - vi er tilbage til Verden ifølge Garp - og bliver Billys første seksuelle oplevelse; stor skandale i familien og Miss Frost må forlade byen.

Billy vokser op, og må kæmpe for at finde sig selv og andres forståelse af ham som person - som Miss Frost siger til ham: Put ikke en etiket på mig, før du kender mig. Således er Billys liv og seksualitet også problematisk og skaber problemer for hans kærlighedsliv, da man som biseksuel har sværere ved at blive taget seriøst af såvel hetero- som homoseksuelle.

En del af bogen handler om AIDS-epidemiens start i Reagan-årene; det er knusende barsk at læse og mindede mig om den fantastiske non-fiction bog om emnet - And The Band Played On - den til dato stærkeste bog om AIDS. Irvings behandling af emnet lokker også tårerne frem må jeg sige.

Det er Billys dannelsesroman - historien om hans elskere og elskerinder; hans skæve familie og faderen, som han finder og som forklarer en hel del. Det er historien om vilkårene for bi- og homoseksuelle igennem 50 år af amerikansk historie. Det er Irvings yndlingstemaer, men efter den lidt seje start brillerer han virkelig!

No comments: