Sunday, February 6, 2011

The Lady and the Unicorn - Tracy Chevalier

























Jeg synes, at der er noget interessant i at læse romaner - selvom de er fiktive - som omhandler malerier eller kunstværker, som man kender. Således var det med Tracy Chevaliers tidligere roman, Pige med perleørering, som giver en version af historien bag Vermeers berømte maleri - men også Fleischhauers om det lige så berømte maleri af Henri IV's elskerinde. Så er der den lidt mindre tilgængelige belgiske forfatter Patrick Roegiers roman, hvor han går bag om ni berømte malerier op igennem tiderne. Det fascinerer mig altid - ligesom man i århundreder har fantaseret om Mona Lise - hvem det var, de skjulte symboler osv.

For mange af disse kunstværker var jo oprindelig bare tiltænkt som udsmykning, og næppe mange af kunstnerne havde forestillet sig den interesse, de ville påkalde sig så længe efter. Gobeliner havde en anden helt praktisk funktion - at holde varmen inde i datidens kolde huse; men derfor skulle de jo alligevel være dekorative og fortælle en historie, fremhæve familien og husherrens dyder og bedrifter og vise hans status.

Sjældent eksisterer der dog nedskrevne historier om baggrunden og kunstnerne for netop gobeliner har tit fortabt sig i historiens tåger; det var et fælles arbejde udført af såvel malere som vævere - og det er den verden Chevaliers roman tager os med ind i. Historien, som hun forestiller sig, at den kan være foregået med en pigeglad kunstner, der falder for alle kvinder omkring ham. Jean Le Viste, som har afgivet bestillingen, har især en smuk ung datter, og både hende og moderen, den dybt religiøse Geneviève, bliver til afbildede i gobelinerne.

Selve arbejdet udføres i et atelier i Bruxelles, hvilket er ret sandsynligt - og det var pudsigt at læse om de gader i den gamle indre bydel, hvor jeg færdes til daglig. Også her forelsker den håbløse kunstner sig i væverens blinde datter, og hun får ironisk nok hovedrollen i den gobelin, der skal afbilde Synet - de fem gobeliner er de fem sanser med en større afsluttende scene, som kan være både forførende eller religiøs.

Udover at være en glimrende historie fortalt af alle fra høj til lav, så giver bogen en fantastisk beskrivelse af livet i slutningen af det 15. århundrede og ikke mindst teknikkerne til at skabe gobelinerne. Det er ikke stor litterær kunst - men rigtig dejlig underholdning passende til en søndags læsning.

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Un dimanche passé à dévorer un petit roman facile, sympa mais aussi intéressant; comme avec d'autres livres avant cela me fascine de lire les histoires imaginées derrière des tableaux ou des oeuvres d'art connus. Tracy Chevalier a déjà écrit un roman sur le tableau de Vermeer - La Jeune fille à la perle - où elle invente sa version des faits. Fleischhauer l'avait fait avec le fameux tableau montrant la maitresse d'Henri IV aux seins nus et le belge Patrick Roegiers a fait un tour de force avec son livre délirant où il associe neux tableaux connus à tout et n'importe quoi!

Nous les connaissons tous et comme pour la Joconde il y a une part de mystère car nous ne savons pas beaucoup sur les histoires derrière, et les peintres à l'époque ne s'en doutaient guère qu'on passerait des centaines d'années à analyser leurs oeuvres. Pour beaucoup ils étaient destinés à décorer, mais peut-être pas durer si longtemps - et pour les gobelins cela est encore plus vrai. Ils avaient une fonction très pratique - de chauffer les maisons, mais évidemment en racontant aussi une histoire, vanter les mérites du maître de la maison et le mettre en valeur pour ses vertus.

Mais nous ne connaissons pas souvent les artisans derrière - et pour les gobelins il s'agit de plusieurs - le peintre, les ouvriers etc. C'est dans ce monde que Chevalier a placé son histoire - avec un artiste parisien qui aime séduire les jeunes filles innocentes. Il s'éprend surtout de Claude, la jeune fille du commanditaire des gobelins, le noble Jean Le Viste - et la mère de celle-ci, la très pieuse Geneviève qui a du mal à séparer sa fille de l'artiste. Claude et la mère finiront sur les tapisseries finies en incarnant chacune une femme dans le processus de séduction de la licorne.

Le travail lui-même se passe à Bruxelles, ce qui est probablement vrai, et on se retrouve à marcher dans les petites ruelles du vieux centre qui existent encore aujourd'hui. Ici aussi l'artiste fait des dégâts en séduisant la fille aveugle du lissier - elle devient la jeune femme de la Vue, car les cinq gobelins représentent les cinq sens et se termine par un plus grand et plus majestueux qui peut autant être le début que la fin de l'histoire décrite.

La technique est très bien expliqué mais aussi les conditions de vie dans des grandes villes comme Paris et Bruxelles à la fin du XVème. Un très bon petit roman pour un dimanche après-midi!

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