Sunday, July 6, 2008

Charles Quint - Philippe Erlanger


  • French
  • June 25-30
  • 381 pages

Der er jo ikke så meget at genfortælle om en biografi - det vil være alt for omfattende. Men Karl V's liv var absolut fascinerende og gav mig den rette indfaldsvinkel til Ommegang-forestillingen. Dog syntes jeg, at den handlede meget om krig - og der manglede en vis indsigt i det generelle liv og folkets syn på hans handlinger. Det er netop det, jeg værdsætter i en biografi - at man kommer ind i hele perioden omkring personen. I denne bog drejede det sig primært om krigene - i meget detaljeret teknisk sprog. Det gav mig dog blod på tanden til at læse andre biografier af andre samtidige personer - det er bøger, som kræver mere, men jeg nyder dem virkeligt.

----------------------------------------------------------------------

Difficile d'écrire sur une biographie - ce serait trop long et trop compliqué j'avoue. Mais j'aime lire des biographies et notamment sur cette période. Le livre parlait quand même beaucoup des guerres sous le règne de Charles Quint, et il manquait un peu d'histoire générale - comme les conditions de vie sous toutes ses guerres, l'opinion publique...

Cela m'a aussi donné l'envie de relire plus souvent des biographies et des livres historiques - chose que je faisais plus souvent dans le passé, et que j'adore. Il reste tellement des choses à découvrir et j'ai déjà quelques livres en tête!


No comments: