Friday, April 7, 2023

Nine Quarters of Jerusalem - Matthew Teller

 


  • Engelsk
  • 3.-7. april
  • 400 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Det er mange år siden jeg var i Jerusalem; og desværre var jeg der slet ikke så lang tid, som jeg gerne ville. Men det gjorde indtryk! Rejsen ind fra den egyptiske side med turen gennem no mans-land, og kontrollen ved den israelske grænse. Derefter Jerusalem - men også Bethlehem, hvor vi var inde bag de store mure med pigtråd hele vejen rundt. En helt anden verden blot få kilometer fra Jerusalem. Det er en utrolig tankevækkende oplevelse, og jeg er glad for, at vi så begge sider.

Matthew Teller er jøde, opvokset i England af generationer af jøder, der udvandrede fra Østeuropa i det 19. århundrede. Hans familie tog ham med til Jerusalem for første gang i 1980, da han var elleve år gammel. Siden da har han boet der, og vender konstant tilbage. Han er fascineret af byen og dens historie.

Han satte sig for at skrive en bog om byen og dens ambivalens; dens kontraster og dens mysterier. For Jerusalem er og bliver en konfliktuel kerne i religionen - ikke kun jødernes; men også islam, kristendommen og for kopter. Mange religioner har deres udspring her, og de har et individuelt forhold til og en kulturarv, der knytter sig til byen og dens monumenter.

Det er derfor en kringlet affære at skrive en bog om; og den er da heller ikke særligt nem at komme igennem. Den tager mange krunspring rundt i historierne - og jeg kæmpede lidt med at forstå hans idé bag opbygningen. Den er ikke kronologisk; den er ikke baseret på monumenterne eller historierne eller befolkningsgrupperne. Den centreres til dels om byens porte, som hver for sig udgør adgangen til et specifikt område - heldigvis er der et kort til at følge med ham rundt i byen.

Stort set hver eneste historie bringer os dog tilbage til "starten" - Jesus' gang i byen; og det bliver lidt repetitivt. Men han anskuer det fra forskellige vinkler, og den er absolut ikke etnocentrisk, som man kunne tro med hans baggrund. Tværtimod er den snarere fokuseret på problemerne, minoriteterne, kriserne. Alt det som stadig er virkeligheden i dag, hvor en israelsk stat ikke gør det nemt for andre end jødiske israelere at bebo byen.

Så jeg lærte mange interessante ting; også triste faktisk. En hel masse historie, som på et tidspunkt blev lidt meget indrømmer jeg. Men et imponerede stykke arbejde og smukke illustrationer. Det giver ikke nødvendigvis et smukt billede af byen - har jeg lyst til at rejse tilbage nu? Det ved jeg ikke? Det virker voldsomt og kompliceret; på trods af den fantastiske historie og kultur.

No comments: