Sunday, May 9, 2021

Ved højlys dag - Jeffrey Archer

 

  • Engelsk
  • 8.-9. maj
  • 336 sider
  • Originaltitel: Hidden in Plain Sight

Efter sin succesrige Clifton-krønike startede Archer skrivningen af en spin-off på en af de fiktive figurer fra den serie - detektiven William Warwick, og hans karriere som detektiv hos Scotland Yard.
Første bind læste jeg for præcis et år siden og det tog mig lige præcis også to dage den 8. og 9. maj at læse historien. Forhåbentlig skal jeg ikke vente et helt år på at læse tredje bind.

De skal nemlig læses i kronologisk rækkefølge og handlingen fortsætter ret hurtigt efter den slap i sidste bind. Jeg skulle lige tunes ind på, hvor vi sluttede sidst og have de vigtigste navne på plads.

Williams ærkefjende er kunsttyven Faulkner fra første bind, og ham vil de stadig gerne have fat i. Denne gang får de koblet ham op til en narkobaron, som er ansvarlig for salg og distribution i en stor del af London i slutningen af 1980'erne. 

Det bliver lidt af en familieaffære, da Williams far - advokaten - skal føre retssagen, og søsteren Grace er hjælpeadvokat for faderen. Det virker til tider lidt urealistisk i forhold til at være upartisk - men jeg kender selvfølgelig ikke reglerne i England.

Der er en passende del spænding - men også kontinuiteten med historien om Faulkner, som tilsyneladende fortsætter. Det ser ud til at blive Williams evige ærkefjende og Faulkners (eks)hustru bliver en vigtig del af puslespillet.

Det er svært at sige meget uden at ødelægge fornøjelsen; det er hurtigt og fængende - og meget nem læsning. Så allerhelst ville man jo fortsætte til næste bind uden pause - og jeg kan se, at der er to bind på vej i år. Men det er virkelig ikke pengene værd at købe de store udgaver med den læsefart.

Glimrende weekendunderholdning - og Archer forstår som tidligere at skrive en god historie!

No comments: