Saturday, February 3, 2018

Hieronymus Bosch / Visions and Nightmares - Nils Büttner



























  • Engelsk
  • 1.-3. februar
  • 208 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat


En af de ting, jeg elsker ved at rejse er jo museerne - timevis og kilometervis af primitiv eller renæssancekunst, og så bliver jeg ikke lykkeligere. Måske lige bortset fra museumsbutikkerne - som jo udover at sælge plakater og kaffekruse meget ofte også sælger bøger. Fordelen er ofte, at det er bøger, som henvender sig et relativt snævert publikum - og det er derfor umuligt at finde dem andre steder. Ulempen er så, at de måske ikke altid er billige - men det er kaffekopperne jo heller ikke!

Denne bog måtte jeg således give 20 EUR for; og min smertegrænse for ikke-danske bøger er på mystisk vis omkring 15 EUR. Det er jo lidt absurd, når man sammenligner med alt det ragelse man får i Danmark for 299 DKK (40 EUR). Men det er jo en anden snak!

Bosch er en kompleks kunstner; jeg har tidligere læst en af de smukke Taschen-bøger om hans malerier - de er dog lidt 'overfladiske' i den forstand, at de skal være let tilgængelige for et bredt publikum. Senere har jeg læst en fiktiv historie om Boschs liv, som i øvrigt også er købt i en musemsforretning.

Denne bog er skrevet af en ekspert i flamsk kunst fra det 15. til 17. århundrede ved universitetet i Stuttgart, og det mærkes selvfølgelig.

Man ved faktisk ikke meget om Bosch; at han er født nogenlunde omkring 1450 - men med sikkerhed døde i 1516. Det er jo en anselig alder for den tid, og Bosch levede da også et relativt komfortabelt liv. Vi ved, at han var gift, og hans hustru havde penge - det bliver også Büttners argument for nogle af de mere mærkværdige malerier, Bosch malede. Han var ikke afhængig af købere, da han havde penge.

Det er jo dog svært at vide - da vi heller ikke ved, hvor mange malerier han egentlig malede. Der findes i dag ikke mere end tyve malerier i verden, som man mener er malet af Bosch. Muligvis er tallet lavere, da der er tvivl om nogle af dem - Büttner udtrykker selv tvivl om netop nogle af dem, jeg stod målløs foran i på Prado i sidste uge!

Jeg har set omkring halvdelen af dem - i Madrid, Ghent, Brugge, Bruxelles eller Wien - og måske er det ikke hans alligevel.

Hvad der er sikkert er dog, at Lysternes Have er hans. Det er måske et værk, der i virkeligheden ses bedst i en stor bog med en lup i hånden - men det står jo alligevel ikke mål med den overvældende følelse man får, når man træder ind i salen på Prado. Der er så utalligt mange detaljer, at man ikke når at se det hele - for der er mange mennesker.

Men netop alle disse grusomme skikkelser i Boschs univers er grundstenen i Büttners bog. Han analyserer Bosch ud fra samtidens tro og viden. Ganske rigtigt forstår vi ikke meget af de mange symboler i et renæssancemaleri i dag - hvorfor er der får og geder? Hvorfor ses Johannes Døberen altid med et lam? Hvad symboliserer de forskellige planter og blomster?

For en samtidig var det jo nærliggende; man læste Bibelen - eller hvis man ikke kunne læse, så fik man det at vide dag efter dag i kirken. Denne videnskab er uvurderlig for at kunne forstå og nyde disse malerier; og netop derfor læser jeg bøger som denne - som en slags uddannelse i kunsthistorie på amatørplan. Det gør det så meget mere spændende at gå på museum.

Büttner arbejder med forskellige temaer igennem bogen - helgenbillederne, triptykon (altertavlerne) og andre allegoriske malerier; der er utroligt mange illustrationer i bogen. De er dog tit mindre billeder af store malerier, og de er desværre også meget mørke. Det gør det svært at se de detaljer, han omtaler - derfor er Wikipedia en god læsekammerat her. Og en lup skal man altid have ved hånden, når man læser denne slags bøger!

Disse kunstbøger er altid et godt minde om disse store museumsoplevelser; jeg kommer måske ikke til Prado igen - der er andre steder at se. 

No comments: