Saturday, December 31, 2016

Ambassadøren - Stéphanie Surrugue



























  • Dansk
  • 30. december 
  • 287 sider

Rufus Gifford er jo efterhånden en superstar i Danmark - og her på falderebet inden han forlader os, er der udkommet to bøger om og med ham; en kogebog - og denne biografi skrevet af og sammen med den fantastisk dygtige journalist, Stéphanie Surrugue.

I bogen fortæller Rufus om sin opvækst i en tryg overklassefamilie med søstre og brødre, hvor han var en forsigtig lille dreng, der var lidt bange for alting og ikke kunne finde sin plads.
Han fortæller om sin studietid, coming out og den begyndende karriere, hvor han endelig fandt sit ståsted, da han kom ind i politik.

Og selvfølgelig om Danmark og forholdet til danskerne, men også de store begivenheder, der har præget hans tid i landet. Om terrorangrebet ved Krudttønden og synagogen, og hans samarbejde med Obama for at få Danmark på verdenskortet i den forbindelse.

Der er absolut ingen tvivl om, at Gifford har ændret den gængse opfattelse af diplomati. Han har arbejdet hårdt for at komme rundt i landet; for LBGT-sagen - ikke mindst med sit eget bryllup på Københavns Rådhus. Han har åbnet sit hjem, og givet os alle en indsigt i livet som ambassadør på godt og skidt.

Er det så en bog værd?

Den er interessant og der er rig billeddokumentation; men jeg synes også, at mange ting var gentagelser af meninger og oplevelser, jeg har hørt ham tale om - netop fordi han har været så mediatiseret. Der var ikke mange epokegørende nyheder, hvis man har set hans tv-serie - men han er et dybt sympatisk menneske.

Det næste enorme problem er igen korrekturlæsningen! Gyldendals Forlag er vel et af landets største - og samtidig det absolut ringeste, når det gælder kvaliteten af netop korrekturlæsning af deres udgivelser. Jeg må indrømme, at jeg virkelig ike forstår det og det irriterer mig grænseløst at skulle betale så mange penge for en bog og så skulle se fejl efter fejl! Jeg læste den på en aften; det er lidt for mange penge for for lidt, må jeg konkludere. Der er ikke gjort Rufus en tjeneste her desværre.

No comments: