Sunday, April 14, 2013

Afrique + mathématiques - Dirk Huylebrouck

























  • Fransk
  • 263 sider
  • 14. april
  • Dansk titel: Ikke oversat

For nogle uger siden faldt jeg over et lagerudsalg af bøger udgivet af fakulteterne ved universitetet i Bruxelles; men desværre var langt de fleste på fransk omend de så interessante ud. Priserne var det sandelig også! Den eneste, jeg kunne forstå og som samtidig interesserede mig var et værk om en historisk genstand som grundlag for en tese om matematikkens oprindelse i Afrika. Ikke i Egypten vel at mærke - men i området omkring Nilens udspring i belgisk Congo i 1958.

Det kom til at hedde Ishango-benet efter dets findested; og det består af en ganske lille genstand (type af knogle ukendt) med en række streger ridset ind i det.

Bogen handler ikke udelukkende om dette fund, som stadig er genstand for videnskabelige kontroverser; men om etno-matematik generelt. Det var et helt nyt begreb for mig - og derfor jeg også læser non-fiction; man skal lære!

Den handler om geometriske mønstre i afrikanske tegninger og tekstiler; om de forskellige måde at tælle på såvel med hænderne som med sproget - og forskellen på en matematisk base på 2, 10 eller 12 blandt andet. Jeg var sproglig student - så det var virkelig øjenåbnende.

Den gennemgik blandt andet forskellen i rytmer baseret på disse talrækker mellem afrikansk og europæisk musik, og fortalte om afrikanske spil - som vi nok mest kender som Kalaha.

Hvis Afrika virkelig er menneskehedens vugge er der intet odiøst i, at afrikanerne skulle have 'opfundet' matematikken - og der er stadig diskussion om hvor vidt egypterne var sorte. Den diskussion er ikke ny i denne bog, men kan muligvis forklare bevægelserne i helt fysisk forstand af kendskaber fra midten af Afrika op til Nubien, Egypten og videre til grækerne.

Ishango-benet opbevares i Bruxelles - og jeg har aldrig set det! Der har været en del fokus på at få det med på en rumekspedition - da Belgien endelig fik sin første astronaut; men det er endnu ikke blevet til noget. Til gengæld fik jeg lært en hel masse på sådan en dag med næsen begravet i en matematikbog, for der er også øvelser, man kan lave. Der var altså sider med formler, der hgav mig ondt i hovedet og som jeg måtte opgive at forstå - men alt i alt har jeg lært en hel masse; og at det så omhandlede mit elskede Afrika gør jo ikke spor.


No comments: