Tuesday, February 19, 2013

Blekingegadebanden I - Peter Øvig Knudsen

























  • Dansk
  • 12.-14. februar
  • 435 sider

Blekingegadebanden optog Danmark og danskerne i en lang periode efter anholdelsen i 1989; men på det tidspunkt boede jeg ikke i Danmark. Samtidig tænkte jeg muligvis, at jeg dog trods alt senere retur i Danmark læste og hørte rigeligt til det under retssagen - og som med den slags sager er det jo tit, at man så føler, at pressedækningen kører lidt i ring. I hvert fald var jeg ikke i første omgang fristet af at læse bøgerne om sagen - indtil jeg faldt over dem til en god pris i lufthavnen i julen.

Men jeg blev ret hurtigt totalt fanget af den journalistiske stil i bogen - og ikke mindst historien. Måske fordi det er mange år siden, at retssagen kørte? Måske fordi jeg ikke erindrer, at pressen havde fokus på de historiske detaljer i sagen? Eller måske ganske enkelt fordi Øvig Knudsen er en eminent journalistisk forfatter.

Danmarks venstreorienterede miljøi 1960'erne og 1970'erne kender jeg selvsagt ikke meget til, men det var virkelig interessant læsning at se, hvor involveret mange var - og hvor langt de var villige til at gå under Godtfred Appels ledelse. Denne del af historien var virkelig ny for mig.

Øvig Knudsen gør et glimrende arbejde med at forklare læseren såvel, hvor 'galt' det kan gå når unge ildsjæle kommer i de forkeret hænder - og Appel fungerer jo praktisk talt som en sektleder. Han påpeger også eklatante fejl i retssystem og politiefterforskning - ikke mindst i samarbejdet mellem PET og kriminalpoliti.

Den første del af historien om Danmarkshistoriens mest berømte forbrydere starter med anholdelserne i foråret 1989; derefter går den helt tilbage til efterkrigstiden og oprettelsen af den israelske stat for parallelt at forklare, hvordan verdensmiljøets temperatur var og hvordan det smittede af på en lille gruppe unge mennesker med store idealer.

Det er muligvis en lang rejse for den, der er interesseret i "blot" Blekingegadebanden - men det er nødvendigt for endelig at forstå hele historien - og netop derfor det igen er interessant at læse om det. Fantastisk journalistik og en meget fængslende bog, som får en til at indse, at datidens flykapringer, RAF etc. ikke er langt fra den terrorisme, vi lever med i dag.

No comments: