Saturday, February 8, 2020

How to be a better Tourist - Johan Idema



























  • Engelsk
  • 8. februar
  • 128 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Museumsbutikker er ideelle steder at finde interessante bøger, som er mindre mainstream end, hvad man finder hos de traditionelle boghandlere. Under dagens besøg på Statens Museum for Kunst fandt jeg blandt andet denne, som jeg tænkte måtte være oplagt læsestof til at forbedre mig som rejsende - eller turist, som det jo populært kaldes, selvom mange kvier sig ved den pådutning.

Bogen er ikke stor, og i et sjovt nærmest kvadratisk format; den er rigt illustreret og således en hurtig læsning. Men den kan sagtens bruges som "opslagsværk" senere, hvor man kan dykke ned i de 28 råd, som forfatteren giver os til at forbedre vores ferier og rejser.

Er jeg så en god turist? 

Jeg kigger på Idemas råd og kan reflektere over, hvordan jeg er som rejsende.
Her er nogle udvalgte råd fra bogen.

1. Hold ferie derhjemme
Det gør jeg ikke meget; men jeg er flittig til at besøge museer og komme omkring i min by - men ikke nok i mit land. Det kan forbedres.

2. Før-ferie-lykke - forberedelsen
Jeg forberede altid temmelig meget inden jeg rejser. Det fraråder Idema i nogle tilfælde, da det kan lede til skuffelser og for høje forventninger. På den anden side anbefaler han også, at man sætter sig ind i det sted eller land, man skal besøge.

Når jeg skal på citytrip er det en stående joke, at jeg forbereder Excel-regneark med informationer om alt muligt - transpormiddel, åbningstider, priser, specielle forhold. Jeg har en overordnet plan for, hvad jeg vil besøge på hvilke dage - mange storbyer opererer jo med princippet om faste lukkedge for museer. Ved at forberede mig, undgår jeg at troppe foran en lukket dør. Og det giver mig rig mulighed for at improvisere.

Sidste år stod vi i Prag i silende regn på en dag, hvor vi havde tænkt os at besøge de fem jødiske kirkegårde i byen. Det var ikke optimalt i det vejr; i stedet kunne min Excel-liste hurtigt vise mig, at lige rundt om hjørnet lå et kloster/museum, der var åbent og hvor jeg havde anslået et par timers besøg. Det var en hurtig løsning, og vi havde en glimrende dag indenfor. Havde jeg ikke haft min liste, var vi måske vandret forvirrede rundt?

9. Airbnb eller hotel?
Jeg benytter mig af begge løsninger; det afhænger af, hvad formålet med rejsen er. Til citytrips er Airbnb genialt. Man går tit mange km om dagen, og det er skønt at kunne lave mad hjemme og have lidt mere plads til at slappe af på. Man får et andet indblik i kulturen ved at bo i et privat hjem.

Idema anbefaler især at leje hjem, der er private og ikke de mange, der er anonyme udlejningsboliger Det foretrækker jeg også - og jeg tager altid en dansk specialitet med som en lille værtsgave - pudsigt nok også noget, han anbefaler.

10. En dag alene
Idema anbefaler, at man tager sig en alenedag, hvis man rejser med andre. Jeg rejser både som par og alene. Og jeg elsker begge dele.

Rejser man alene kommer man nemmere i kontakt med de lokale, som han også taler om i sit 8. råd.
Min største aleneoplevelse var uden tvivl, da jeg i 2011 tog 2 måneder ud af kalenderen, og rejste til en lille landsby syd for Dakar i Senegal. Jeg lejede et lille hus uden meget elektricitet; slet ingen internet, fjernsyn eller radio - men til gengæld mange naboer.

Jeg spiste i gadekøkkener, eller fik mad fra naboen for 1€ eller jeg købte mælkepulver til deres børn, og fik en skål mad til gengæld. I to måneder var jeg alene, og helt afhængig af lokalsamfundet for at finde ud af, hvor jeg skulle handle og samtidig få dækket mine basale behov for lidt socialt samvær. Det er en genial måde at rejse på - men bedst, hvis man mestrer sproget selvfølgelig.

12. Vær seriøs med dine souvenirs
Idema har intet til overs for plastic-Eiffeltårn og deslignende; men anbefaler, at vi bringer souvenirs med hjem, der giver mening og skaber minder for os, når vi er tilbage i vante rammer.

Jeg køber altid et par ting med hjem; men de skal give mening for mig, og ikke stå og samle støv på en hylde. Jeg køber tit bøger skrevet af en lokal forfatter; mange små museer har udgaver, som aldrig vil kunne findes på Amazon eller i boghandlere; især hvis man rejser til andre mere eksotiske kontinenter, Det er bøger, som uddyber mit kendskab til landet og bliver til et minde i sig selv.

Men det kan også være brugsgenstande. Jeg har et skakspil fra Nicaragua; mit saltkar i ben fra Kenya; mine tofarvede plastictallerkner fra et lokalt marked i Banjul, som jeg spiser frokost af på arbejde - til stor moro for mine kolleger. Mine sofapuder er syet af batikstof hjembragt fra Senegal og jeg køber tit et lille smykke - et spraglet armbånd eller halskæde til et par Euro, som minder om steder, hver gang jeg har dem på.

Det er ting, jeg ikke kunne finde herhjemme men som indgår som dagligdagsting for mig nu.

15. Supermarkedssafari
Intet er bedre end at besøge et lokalt supermarked siger Idema. Selv kan jeg også godt lide at tænde for fjernsynet - hvis det er et land med elektricitet og komfort - det giver hurtigt en idé om kulturen at se fx reklamer. Er man i Egypten (eller Mellemøsten) ser man fx vaskepulverreklamer, hvor det er mænd, der er stolte af deres kridhvide turbaner. Det siger jo meget om en kultur, at kvinderne er væk fra skærmen!

Men supermarkeder er også gode; især hvis man er i en Airbnb og selv vil lave mad. Det er en oplagt mulighed til at prøve ting - nogle gange aner man jo knap, hvad man køber!

16. Nummer 2-byer
Vi rejser alle til hovedstæder, og for mange byer er dette et stigende problem. Der er ganske enkelt for mange mennesker.

Idema anbefaler, at man rejser til landets nummer 2-byer; som ofte er sammenlignelige med hovedstaden men måske med knap så mange seværdigheder. 

I nogle lande er nummer 2-byer dog mindst lige så interessante; min næste citytrip går fx til Napoli, hvor der ikke er vanvittigt mange turister (frygt for sikkerhed?) - men alle muligheder for at se noget helt andet; selv sammenlignet med Rom.

Det er blot nogle af de råd, Idema giver. Andre er at lave humanitært arbejde eller i det mindste give til folk i fattige lande. Det gør jeg også! 

Jeg er sikkert ikke god til at lave for lidt i min ferie; min citytrip til Prag sidste sommer resulterede i 80 anmeldelser på Tripadvisor af kirker, museer, pladser, parker etc. I øvrig en kilde jeg selv bruger meget - og er god til at sortere i, da der er en del falske anmeldelser desværre.

Men jeg kan se efter at have læst bogen, at jeg er en rigtig god turist. Jeg er god til at rejse - hvilket jo ikke overraskede mig, Jeg lander hurtigt et nyt sted; jeg opsøger både kendte og mindre kendte kroge af stedet - og jeg har brugbare minder med hjem, som dagligt minder mig om, at der er andre horisonter udenfor andedammen.

No comments: