Wednesday, December 5, 2018

Call Me By Your Name - André Aciman


























  • Engelsk
  • 3.-4. december
  • 256 sider

Jeg ville egentlig slet ikke læse denne, da jeg ikke regnede med at kunne lide den. Den indre fornemmelse skulle jeg bestemt have lyttet til. Nu gjorde det jo heller ikke tingene bedre, at jeg just var færdgi med Vraas fantastiske trilogi - det er nærmest umuligt at følge op på en god læseoplevelse med en endnu bedre.

Men uanset hvornår og hvordan, så er denne bog ikke for mig.

Jeg fandt den langtrukken og dybest set uinteressant.
Den unge Elio og den lidt ældre Oliver, som en sommer mødes i feriehus og danser som katten om den varme grød for at skjule deres fælles tiltrækning. De spæde forsøg på tilnærmelser, og så skuffelse - og så endnu et forsøg.
Det hele pakket ind i mystificeret forceret poesi, hvor alt skal være så obskurt - som den lille landsbys navn, som blot er B.

For så at lade de to rejse til Rom, hvor man skal igennem en minutiøs opremsning af samtlige gadenavne, som var det en turistguide.

Måske er jeg for gammel til den primære målgruppe, som jo er en 'coming of age'-roman; men jeg synes bestemt ikke, at sproget stod skarpt nok. Det er måske også den typiske puritanske amerikanske stil, hvor alt insinueres - men det bliver for vagt i længden.

Jeg tror muilgvis, at filmen ville interessere mig langt mere - jeg så traileren efter at have kæmpet mig til vejs ende; og de to minutter var langt mere interessant.

No comments: