Friday, November 15, 2013

Zoo Time - Howard Jacobson

























  • Engelsk
  • 12.-15. november
  • 80 sider ud af 479 sider
  • Dansk titel: Det kan vist ikke betale sig at oversætte

Nå, jeg gav op! Jeg har forsøgt i fire dage at få en fornemmelse af, at forfatteren ville noget med sin historie. Skulle det være tragisk, komisk - eller tragikomisk ganske enkelt? Så læste jeg nogle anmeldelser på nettet og bladrede lidt frem og tilbage i den; og jeg fandt stadig ikke et spor af de rosende kommentarer, der er på forsiden og inderomslaget. Nu bliver den lagt til side, for jeg kan ikke overbevise mig selv om at lide yderligere firehundrede sider.

Historien skulle handle om en forfatter, som begynder at stjæle sine egne bøger og mener, at bogudgivelser som sådan er slut for verden. Ikke i den forstand, at det er overtaget af elektroniske bøger - blot, at menneskeheden ikke længere vil læse. Så svæver han rundt i historien om sin første roman, hans forelskelse i svigermoderen - og igen kommer det ingen vegne.

Hans pointe er blandt andet, at forfattere, der mangler inspiration skriver romaner, hvor hovedpersonen er en forfatter uden inspiration. Han siger det jo selv! Han skulle ikke have skrevet denne roman og mit liv er for kort til den slags. Måske kommer den frem igen en dag - men det må så være, når der reelt ikke skrives flere bøger.

Men hvis nogle har læst den, og fundet den interessant, hører jeg meget gerne.

No comments: