Friday, November 9, 2007

Extremely Loud & Incredibly Close - Jonathan Safran Foer


Det er en af de mere specielle romaner - men absolut ikke på en negativ måde!!!! Forfatteren benytter mange udtryksformer i sin roman, og det grafiske er en vigtig del af det. Så kan man som læser vælge at skøjte hurtigt hen over siderne med billeder - eller fordybe sig i dem... da de nemlig er en del af historien. På den måde udfordres man også....
Det er først og fremmest historien om Oskar på 9 år, som har mistet sin far i 11/9-attentaterne. Han bor alene med sin mor i et hus med farmoren lige på den anden side af gaden i et af de mindre fattige NY-kvarterer! En dag finder han en nøgle i en vase - som han er overbevist om er et tegn fra faren, som tit legede gemme-/gættelege med ham.
Han finder dog hurtigt ud af, at der er mange låse i NY den kan åbne - og indkredser sig om de personer, der hedder Black, som der stod på kuverten, hvor han fandt nøglen. Man følger Oskar på sin vej rundt i NY - i kvarterer, hvor han aldrig tidligere har sat benene, men også i hans kamp for at overvinde skrækken for elevatorer og offentlige transportmidler efter attentaterne.
Parallelt følger man farmoren - og farfaren... og deres grumme historie, som nærmest er en roman i romanen.
Nogle kritikere har selvsagt set parallellerne mellem hans roman og History of Love, skrevet af hans kæreste, og det er ikke uden grund. Der er barnet, den gamle, de mange skrevne hengemte ord - og minder fra krigs-Tyskland. Men når det er sagt, så er det en helt anden historie i mine øjne. Men de skriver begge en type romaner, som er oppe i tiden - og det kan man jo ikke fortænke dem i. Ellers ville de heller ikke have den succes de har.
Og som sagt bruger Foer det grafiske element på en ret modig måde - som eksempelvis billederne af en 'jumper' fra WTC den 11/9. Der er mere end 10 sider, som når man bladrer dem hurtigt bliver til den lille film... gammelt trick... men at bruge netop dette billede er vovet. Selvom personen flyver opad....
Den har stået på reolen i næsten 1 år - men som det så tit sker med mine bøger, bliver de så slugt på meget kort tid. Og denne kan varmt anbefales!
---------------------------------------------------------------------------
Cela fait 1 an qu'il m'attend sur l'étagère... je l'ai vu offrir à une autre personne et il m'intriguait. Et pourtant après il est resté fermé. Mais une fois commencée cela n'a pas pris beaucoup de temps. Même si j'ai essayé de l'étirer à la fin...
C'est l'histoire d'Oskar, 9 ans qui vit à New York avec sa mère. Il a perdu son père dans les attentats du 11/9 - son père était dans une des tours, dans le restaurant. Le petit Oskar fait beaucoup pour épargner sa mère - il a caché le téléphone avec les messages du père pendant le drame. Mais un jour il trouve un vase dans la chambre de son père - avec une enveloppe... avec une clé!
Persuadé que c'est un dernier énigme comme les jeux qu'il jouait souvent avec son père au Central Park, il décide de trouver la serrure qu'elle ouvre. Mais en se concentrant sur les personnes nommées Black à NY. Son parcours de la ville est symbolique de sa découverte du monde en dehors de son milieu riche et protégé - mais aussi sa façon d'affronter certaines choses de nouveau - les ascenseurs, les transports en commun, ses propres peurs.
Parallèlement il y a l'histoire de la grand-mère qui habite l'autre côté de la rue - raconté avec ses mots. Et du grand-père - qui n'habite nulle part - écrit avec ses mots à lui. Leurs deux récits font presque un roman dans le roman, qui ne cesse d'étonner.
Foer se sert aussi beaucoup des effets graphiques - il y a des photos, des chiffres, des pages blanches... on peut les sauter - ou on peut se laisser plonger dedans et alors l'histoire prend un sens plus large. Ils y sont pour une raison! Justement l'aspect graphique avec ses effets spéciaux est une partie importante du livre - comme ces nombreuses pages à la fin qu'on laisse tourner vite pour en faire un film.... d'une des personnes qui sautaient du WTC. Seulement que Foer les a placées pour que la personne remonte vers la building.

Des critiques ont fait des remarques sur le fait qu'il y a beaucoup des points en commun avec History of Love écrit par sa compagne. Et certes il y en a - l'enfant, le vieux, les mots et les écritures et les souvenirs terribles de la 2ème guerre mondiale qui influence encore des cours des vies. Je ne trouve pas que cela pose un problème - c'est une façon d'écrire qui est à la mode en ce moment. Et preuve est qu'ils ont tous les deux fait les listes de bestsellers 2007.

Le livre de Foer est au contraire courageux je trouve - parce que c'est un sujet qui est encore sensible.... et il est très très direct. Surtout quand on pense qu'il regarde tout ça avec les yeux d'un enfant...

4 comments:

Mia said...

Den danske udgave står også på reolen her og har efterhånden gjort det noget tid. Men nu ser jeg frem til at læse den. Den lyder i hvert fald som lige noget for mig. Synes kun jeg har set den få en masse ros diverse steder :o)

God weekend :o)

Louise said...

Jeg har den engelske udgave stående, og har haft det siden maj ;o) Jeg SKAL læse den, skal bare lige ud af mit krimi-flip!
History of Love har stået på ønskelisten i lang tid, så den håber jeg også at kunne få læst snarest.....skal som sagt bare lige ud af mit krimi-flip.
Tak for en god anmeldelse, og som sædvanlig i stor benovelse over den franske :o)

Nille said...

Der er noget at glæde sig til - også til History og Love, men som dog er noget mindre imponerende end Foer. Jeg var lige ved at købe en anden af hans bøger i går - men vil lige vente lidt til forventningerne er dalet.

Til gengæld har jeg det største besvær med Lucca af J. C. Grøndahl... siderne henslæber sig og jeg er absolut ikke fænget. Men mente jo, at han med den succes var et must at læse... men ikke min kop te må jeg nok sige.

Jeg skal vist netop ind i en krimi-periode - vil tage nogle idéer fra dine Bogsider ;-)

Louise said...

Jamen du er mere end velkommen ;o) Jeg bliver nok aldrig træt af krimier, og har læst rigtig, rigtig, rigtig mange. Måske nærmest for mange, for nu er jeg forvænt, og der skal en del til at imponere efterhånden.

Når det så er sagt, så har jeg altid haft krimi-fri perioder, hvor jeg netop (forsøger at) læser bøger som fx Foers eller Krauss'.

Har du i øvrigt læst nogle af canadiske Ann Marie McDonalds bøger? Jeg var vild med Hemmelighedernes Hus (den hedder Fall on Your Knees på engelsk), som jeg stadig tænker på engang imellem, selvom det er længe siden jeg læste den. Det er ikke en krimi, men hvis du falder over den, og altså ikke har læst den, er den i alle fald stærkt anbefalelsesværdig.

Jeg har JC Grøndahls Night Mail stående, har aldrig fået læst den, og gider ikke nu, hvor du 'kritiserer' den anden ;o)