Friday, August 31, 2007

Den ukendte hustru - Leif Davidsen


  • Danish
  • August 27-31
  • 372 pages
Jeg må med skam bekende, at jeg aldrig har følt mig tiltrukket af Leif Davidsens romaner - måske fordi de alle foregår i Rusland eller de slaviske lande, som ikke er kulturer jeg er specielt fascineret af. Dette er jo som regel et godt udgangspunkt for om en bog vil falde i ens smag.

Men jeg fik denne af min mor, da hun besøgte mig i maj måned - og da jeg havde læst de første sider var jeg solgt. Beskrivelserne er gode - ikke tunge, men med et skift mellem detaljer relateret til historiens karakterer og generelle betragtninger. Hovedpersonen bliver utrolig menneskelig - men faren og især den lille russiske gadedreng bliver så levende at man virkelig føler, at man kender dem.

Plottet i bogen virker godt funderet i research - han er absolut ikke typen, der begiver sig ud i for meget fri fantasi når han beskriver Rusland eller gulag'erne eller deres historie i det hele taget. Det var virkelig en positiv oplevelse - måske skulle jeg anskaffe mig flere af hans bøger!
---------------------------------------------------------------------------------

Je n'ai jamais lu ses livres et pourtant c'est un auteur très très connu au Danemark, qui écrit des polars qui se passent toujours en Russie ou les pays slaves. Des pays et des cultures qui ne m'attirent pas - donc je n'ai jamais été tentée... erreur de ma part!

J'ai reçu ce livre en cadeau de ma mère et dès les premières pages je me suis sentie attirée par sa manière d'écrire et de décrire. Une bonne vision de l'histoire de la Russie moderne - il s'y connait très bien et ça se sent. Ce polar traite des tchétchènes et leur histoire et relation avec l'ex URSS - fascinant comme sujet et tellement d'actualité.

Les caractères sont très touchants - surtout le petit enfant de la rue, Sascha, et les descriptions de leurs conditions sont poignantes.

Donc à regarder pour d'autres livres de cet auteur qui a reçu des prix en France et qui est traduit en français!

No comments: