Thursday, August 5, 2010

The Catcher in the Rye - J.D. Salinger


Selvfølgelig havde jeg læst Salingers mesterværk, som i de sidste mange måneder har ligget højt på bestseller-listerne efter hans død; men jeg læste den for nok mere end tyve år siden - jeg kan ikke huske om det var i gymnasiet eller senere. Der var i hvert fald gået tid nok til, at den kunne bære en genlæsning!

Derudover er jeg overbevist om, at læsningen med mine voksne øjne er helt anderledes fra en stor teenagers øjne. Jeg kan ikke i detaljer huske, hvad jeg syntes om den dengang - men jeg kan forestille mig det. Jeg har uden tvivl syntes, at det var en god historie - men uden helt at kunne forstå, hvorfor den skulle være så enestående. Sproget appellerer jo uden tvivl til teenagere med hans 'vred-ung-mand'-attitude og de mange klichéer i ordvalget; men har jeg helt fattet dybden af hans vrede? Næppe!

Jeg har sikkert heller ikke kunnet se det mere revolutionerende i en tekst skrevet i 1951, hvor den slags litteratur ikke var gængs; hvor teenagere ikke udtrykte sig i jeg-form på den rebelske måde i en efterkrigstid, hvor 16-årige ikke har den magt i samfundet, de har i dag.

Den er stadig god! Det er den også om endnu tres år vil jeg tro - og mange teenagere har sikkert kunnet identificere deres raseri mod autoriteter, skoler, forældre og alt andet iøvrigt med Holdens tankegang. Men det, der nok slog mig mest ved genlæsningen er hans dybe psykiske problemer og de mange advarselslamper, der blinker uden at han registrerer det... en direkte kurs mod "afgrunden"; hvor han jo også ender.

Det er en meget letlæselig bog - sprogligt nem og en handling, der udspiller sig over knap to døgn med hans egne ord. Men det var med glæde, at jeg fandt den frem fra reolernes dybder... og det inspirerer mig til at gøre det samme med andre klassikere.

------------------------------------------------------------------------

L'Attrape-Coeurs n'est pas une nouveauté; ni en terme de littérature ayant apparu en 1951 ni pour moi - je l'avais lu à la fin de l'adolescence. Je ne sais plus si c'était au lycée ou par mes propres moyens mais cela fait donc environ vingt ans! Mais après la disparition de Salinger on le voyait partout - et l'envie m'a pris de le retrouver au fond de la bibliothèque.

Il valait absolument la relecture; je n'ai pas de souvenir précis de mes impressions à l'époque - sans doute que je l'ai apprécié pour plus tard l'acheter pour la collection; mais si je l'ai compris à sa juste valeur est une autre question! En le relisant avec une autre expérience ce sont d'autres détails qui en ressortent - mais c'est aussi là la force du livre. Un ado le lit avec sa haine du monde adulte et un adulte le lit avec un petit sourire douce-amèr des souvenirs de sa propre adolescence.

Peut-être n'ai-je pas à l'époque saisi l'impact qu'un livre comme celui-ci a pu faire en sortant dans une société après-guerre où un garçon de seize ans ne parlait pas ainsi; il obéissait les parents et ne ressentait pas cette haine omnipotente que ressent Holden Caulfield pour tout et tout le monde. Il y en a eu - comme de tous les temps; mais de là à le mettre sur papier - et dans des mots pas vraiment doux.

Ce qui frappe à la relecture est aussi l'abysse vers lequel il se dirige sans sentir que sa situation s'aggrave rien que l'espace de 48 heures qui sont décrites dans le livre. Il se contredit de plus en plus; il change d'avis et il n'a plus de notion de la realité - mais il s'en souvient très bien quand par la suite il décrit les évènements de l'institution où il est interné. Il s'en souvient mais est-ce qu'il comprend l'ampleur des problèmes?

Une relecture avec le recul de l'âge permet souvent d'avoir une vision tout autre - et même si je relis rarement les mêmes livres, je pense que certains grands classiques lus dans ma jeunesse pourraient en effet devenir plus enrichissants maintenant. Celui-ci en est bien la preuve!

No comments: