- English
- September 8-14
- 482 pages
- Dansk titel: På den anden side
- Titre français: Les jumelles de Highgate
Niffeneggers første roman, The Time Travellers Wife, var en kæmpe succes - og er også i projektform som film. Det er god underholdning uden at være tung litteratur; og jeg forventede mig heller ikke hverken mere eller mindre af denne hendes anden roman.
Ligesom den første har den et stærkt element af uvirkelighed; de ting, hun beskriver, kan reelt set ikke lade sig gøre - men det danner basis for en god historie med overnaturlige hændelser som skelettet i historien. Det starter relativt trist og banalt med den 44-årige Elspeth Noblin, som dør af kræft og efterlader sin lidt yngre kæreste, Robert, som bor i lejligheden under hendes i en lille bygning tæt på en kirkegård udenfor London. Hendes testamente afslører, at hun har givet alt til sin tvillingesøsters to tvillingedøtre - dog med den finurlighed, at de ikke har set hinanden siden pigernes fødsel knap tyve år tidligere. Derudover må pigerne komme - men søsteren er forment adgang til lejligheden... de var jo ikke på talefod.
Men Elspeth fosvinder ikke ved sin død; hun svæver rundt i lejligheden som en ånd - eller et spøgelse om man vil. Som tiden går styrkes hun mere og mere, og kan til sidst kommunikere med pigerne, som nu er ankommet fra USA og med Robert. De to unge tvillinger lever i total symbiose, og deres første oplevelse på egne ben bliver skelsættende for dem. De er enæggede men med forskellige personligheder; Valentina er den mere usikre af dem, som efterhånden kvæles af søsteren, Julia, og vil ud af deres alt for tætte forhold.
Rundt om disse personer drejer også Martin, den dybt neurotiske overbo, hvis kone har forladt ham. Julia bliver tiltrukket af hans mærkelige sind, mens Valentina forelsker sig i Robert. Dette passer selvfølgelig ikke Elspeths spøgelse - hun affinder sig skidt med sin tilstand som død og glemt. Det hele tager en overraskende drejning, som er absolut naturstridig - men det er det jo også at kommunikere med spøgelser efter min mening. Det betyder dog ikke, at historien ikke er underholdende, hvis man udelukkende forholder sig til den uden at analysere disse overnaturlige fænomener.
Men jeg har et problem med slutningen! Jeg forventer absolut ikke altid en sort/hvid slutning - men i dette tilfælde synes jeg nu, at der er et altoverskyggende problem... Robert finder tilsyneladende en indlysende løsning på den desperate situation, han er havnet i. Men den var ikke indlysende for mig - og jeg kan slet ikke gætte mig til nogen som helst mulig udgang på det. Det er for åbent til min smag - men derudover var det god toglæsning i disse dage, hvor jeg har 4½ times transport dagligt.
--------------------------------------------------------------------------
Dans les commentaires sur amazon.fr on compare le roman à Levy et Musso; non sans faute; mais je suis sans doute un peu influencée par son premier roman, que j'avais trouvé original dans son approche du surnaturel et que je pense va faire un film rigolo. Pas très profond - mais comme avec ce deuxième roman il faut passer outre la raison et se dire que ces choses ne peuvent certes pas se passer en realité - mais que ça fait une bonne histoire.
Niffenegger reste dans le surnaturel avec un roman se jouant autour d'un cimetière et avec des fantômes partout - ou presque! Cela commence tout à fait normalement avec la mort d'un cancer d'Elspeth qui a 44 ans et laisse derrière elle un peptit copain un peu plus jeune qu'elle. Ils habitent dans le même immeuble jouxtant le cimetière et au-dessus il y a les voisins Martin et Marijke. Martin souffre de neuroses - de toutes sortes; et Marijke finit par le quitter après l'enterrement d'Elspeth.
Dans son testament on découvre qu'elle laisse tout à ses deux nièces aux Etats-Unis; elle ne les a vu qu'il y a 20 ans quand elle s'est brouillée avec sa soeur jumelle. La soeur a refait sa vie à Chicago avec son mari et leurs deux filles jumelles, qui arrivent donc à Londres pour vivre dans son appartement avec la condition que leur mère ne peut pas y mettre pied. Au fur et à mésure on comprend les raisons incroyables de cette embrouille - et il faut dire que c'est bien pensé quoique pas si original que ça dans un cas de jumelles.
Mais Elspeth ne disparait pas - elle continue d'exister dans son appart comme un esprit ou un fantôme; elle devient de plus en plus forte et finit par pouvoir communiquer avec Robert et les deux filles qui sont arrivées pour y vivre. Les filles sont assez différentes de tempérament et pendant que l'une, Julia, s'approche de Martin et veut le guérir à tout prix, l'autre, Valentina tombe amoureux de Robert. Ce qui ne plait évidemment pas beaucoup au fantôme d'Elspeth! Ni à Julia d'ailleurs qui prend mal la décision de Valentina de rompre les liens trop fusionnels entre elles.
Valentina est très intriguée par le monde de fantômes mais surtout d'Elspeth - sa concurrente directe même sous cette forme-là. Tout ça évolue dangereusement - bien sûr d'une manière totalement surnaturelle; mais l'histoire est surprenante. Mais - un grand bémol... la fin est vraiment trop ouverte à mon goût. Je n'ai pas de soucis avec des fins où le lecteur doit un peu deviner ou peu s'imaginer la fin qu'il veut. Mais ici on reste avec une grande question et je n'ai pas trouvé l'indice qui aurait dû être là quand Robert tout à coup voit la solution à sa situation desastreuse. Ou j'ai mal lu - ou ça n'y est pas! Mais une fin deçevante quand même.
A mon avis ce n'est pas que du Levy/Musso... un peu plus; sans toutefois être spectaculaire - mais très bien adapté à des longs trajets en transports communs.
2 comments:
Er du flyttet? 4.5 times tog om dagen? Det havde min kollega på RUC også en overgang, til/fra Tåsinge hvis det siger dig noget - han flyttede et par år senere, men det var ikke nemt.
Her er ellers en historie som vil noget, skulle man tro. Jeg fik helt ondt af overboen Martin :-) Med hensyn til det underlige i at tale med døde mennesker kom jeg til at tænke på at man siger at de gamle guder (fx. Zeus med familie) var forfædre, som blev husket i historier.
Jeg synes en historie (film eller bog eller hvad som helst) gerne må have en etisk holdning - det kan godt være at der sker noget forfærdeligt, men historien må ikke kolportere fryd eller befrielse ved at slå andre ihjel. (Det er en af grundene til at jeg er meget skeptisk overfor fx. Lars Triers historier. )
Det er svært at se, hvordan Her Fearful Symmetri - historien kan være så åben ud fra hvad du skriver. Det sørgende spøgelse kan vel ikke blande sig undtagen når folk snakker med det :-) lidt ligesom Zeus heller ikke kan blande sig.
Men hvis der udvikler sig en tragedie, så må det være forfatterens opgave at fortælle den uden fordømmelse eller forherligelse - en slags advarsel om at sådan kan det desværre gå. Jeg tror forresten at der er en del mennesker, som opfatter en tragedie som mere interessant end en "happy end". Jeg er afgjort tilhænger af Happy End!
Donald,
Nej, jeg er skam ikke flyttet; men jeg var i Danmark i 3 uger - 1 uges ferie og 2 ugers arbejde fra Malmö med startpunkt i Ganløse. Det krævede et indgående kendskab til DSB - og mange timers transport dagligt. Jeg forstår ikke, at man kan gøre det i længere tid som din kollega? Det er ganske enkelt umenneskeligt!
Jeg kan sagtens følge dig med etikken; og jeg er helt enig. Jeg ved nu ikke, om denne havde en etik som sådan - det havde Lovely Bones, som jo også omhandler det overnaturlige.
I denne bog kan de kommunikere - men det skal jo blot tages for, hvad det er... en historie!
Der var heller ikke en Happy End - faktisk var der en slutning, som jeg endnu ikke har forstået; og det irriterer mig grusomt. Den var ulykkelig for nogle - det er helt sikkert; den var barsk for andre - fordi mennesket (selv som spøgelse) er grisk! Det kan selvfølgelig også være historiens morale... men først og fremmest tror jeg bare, at den skulle anses for en underholdende historie.
Post a Comment