Friday, September 23, 2016

Metronome 2 - Lorànt Deutsch



























  • Fransk
  • 19.-22. september
  • 428 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Så gik der lige fem hele dage uden at åbne en bog! Jeg var på forretningsrejse, og forlængede den med en fridag og en weekend hos gode venner - og så er der altså ikke plads til at læse. Til gengæld fik jeg købt en del bøger med hjem - 16 styks blev det til; og vel hjemme opdagede jeg, at jeg havde læst den ene for fem år siden. Sådan kan det gå!

Men jeg fik den seneste bog af fantastiske Lorànt Deutsch, som er fabelagtig til at fortælle historie(r).
Han gjorde det første gang i 2009, hvor Paris' historie blev fortalt igennem 21 kapitler/århundreder/metrostationer. I 2014 udkom hans bog om Frankrigs historie - hexagonen, det sekskantede land. Også her er der 21 kapitler - på mange måder er han et umåde struktureret menneske, tror jeg.

Og nu er han tilbage i Paris med anekdoter om gaderne - hvorfor hedder de som de gør? Der er en lille indledning til hvert af de 21 (!) kapitler med århundredets markante hændelser i Pariserperspektiv; men ellers bevæger han sig igennem byen via en rute, som på en måde har tilknytning til den indledende historie men ikke holder sig stringent til denne.

Hvert kapitel indeholder desuden tre specifikke afsnit: Kvarterets ord - det kan være et hvilken som helst ord, men som stammer fra en bestemt gade eller kvarter i Paris, men som nu er en del af det franske sprog. Så er der professionen - mange professioner stammer jo også fra et bestemt kvarter fra dengang byerne var opdelte i laug og hvor man holdt sammen med sine egne. Endelig er der en lille legende - sjove historier om mystiske hændelser, som stadig præger den lokale folklore.

Ellers deler han ud af al sin viden om byen, og jeg lærte rigtigt mange ting. En af de mere morsomme var historien om de parisiske arrondissementer, som jo i dag er nydeligt arrangeret i sneglemønster startende inde i den gamle bykerne ved Ile de la Cité. Indtil 1860 var der dog kun tolv i modsætning til de tyve i dag. Derfor opstod vittigheden om dem, der levede ugift sammen, at 'de var gift på rådhuset i det 13. arrondissement'. Som jo selvsagt ikke fandtes! Men byen voksede, og man skulle udvide til tyve. Den logiske udvidelse ville have gjort det nuværende 16. arrondissement til det 13; men enhver, der kender Paris ved jo også, at det 16. arrondissement er det fineste i byen. Og de ville sandelig ikke have nummeret fra den upassende joke! Og så opfandt man sneglesystemet, og de fik et mere respektabelt nummer.

Det er selvfølgelig et snævert publikum, den henvender sig til - men jeg var opslugt. Problemet med den slags bøger er dog, at man gerne vil visualisere, hvad han snakker om. Der er ingen billeder i bogen - ellers ville den have været dobbelt så tyk - men i stedet gik jeg på Google Maps for næsten hver facade eller genstand han udpegede. Det tog temmelig lang tid, og er ikke praktisk til metrolæsning!

No comments: