Monday, September 22, 2014

Le Roman des Châteaux de France II - Juliette Benzoni



























  • Fransk
  • 15.-20. september
  • 600 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg tog denne mursten i to omgange - det er faktisk en samling af to bøger, der er udgivet separat men nu samlet i denne udgave. Jeg var begejstret for alle de fantastiske historiske røverhistorier i den første del. Men 1,200 sider i et stræk ville jo næsten være synd.

Jeg ved stadig ikke helt, hvad der ligger til grund for udvælgelsen - der er usigeligt mange slotte i Frankrig; og her stifter man også bekendtskab med dem, som i dag kun er ruiner. Men fælles for historierne er, at slottene har været baggrunden for en del af Frankrigs historie. Man møder selvfølgelig de samme personer i forskellige sammenhænge - intrigerne er livlige og mangfoldige i det 16.-18. århundrede.

Men det er lige så vel historierne fra middelalderen, der er spændende - om tempelriddere og religion, der var baggrunden for de smukke kathar-slotte, der nu ligger øde hen i Roussillon-området. De er eventyrligt spændende at besøge - jeg har besteget et par stykker af dem; og der føler man virkelig, hvorfor de byggede deres slotte så afsides. 

Nogle vil måske køre træt i så mange sider historie, og man skal holde tungen lige i munden, da det tit springer fra epoke til epoke - men jeg får vist aldrig helt nok af det.

Det eneste "minus" er, at bogen ikke indeholder billeder - men heldigvis weblink til de fleste slotte; og så bruger man lige lidt ekstra tid på at kigge efter dem på Wikipedia. 

No comments: